چکیده:
هدف پژوهش بررسی ارتباط هوش اخلاقی با رهبری موثق با نقش میانجیگری هوش فرهنگی بود. روش پژوهش کاربردی و از منظر گردآوری دادهها توصیفی و جامعه آماری کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر بودند.120 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد هوش اخلاقی، رهبری موثق و هوش فرهنگی استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوایی و سازه و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. دادههای پژوهش با آزمونهای رگرسیون و مدل معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در بررسی شاخصهای برازش مدل، شاخصهای ارائهشده همگی در سطح مطلوبی از برازش بودند و فرضیههای تحقیق مورد تائید قرار گرفتند. سطح مطلوب هوش اخلاقی و هوش فرهنگی رهبران و اعضای هیئت علمی دانشگاهی نقش مؤثری بر خودآگاهی و ایجاد فضای اعتماد و تعامل در دانشگاهها به عنوان محیطهای چند فرهنگی دارد.
خلاصه ماشینی:
نتايج با توجه به ضريب مسير (رگرسيوني) استاندارد (٠/٧٤) و مقدار t (١٢/٥١) و مقدار احتمال کمتر از (٠/٠٥) حاکي از آن است که بين مديريت اسلامي و عملکرد مديريت کتابخانه هاي عمومي وابسته به نهاد مراکز استان ها رابطه معناداري وجود دارد.
همچنين در بررسي سوال ويژه سوم ضريب مسير (رگرسيوني) استاندارد مديريت اسلامي و مولفه ي حمايت سازماني برابر با ٠/٣٤، مقدار t برابر با ٨/٠١ با توجه به مقدار احتمال که کمتر از ٠/٠٥ است ، نتيجه اينکه بين بين مديريت اسلامي و مولفه ي عملکرد حمايت سازماني مديريت کتابخانه هاي عمومي وابسته به نهاد مراکز استان ها رابطه معناداري وجود دارد.
در بررسي سوال ويژه چهارم نيز ضريب مسير (رگرسيوني) استاندارد مديريت اسلامي و مولفه ي انگيزه عملکرد برابر با ٠/٤٠، مقدار t برابر با ٨/٢٨ با توجه به مقدار احتمال که کمتر از ٠/٠٥ است ، نتيجه اينکه بين مديريت اسلامي و مولفه ي عملکرد انگيزه مديريت کتابخانه هاي عمومي وابسته به نهاد مراکز استان ها رابطه معناداري وجود دارد.
يافته ي حاصل از سوال ويژه چهارم پژوهش نشان داد؛ بين مديريت اسلامي و مولفه ي عملکرد انگيزه (مشوق ) مديريت کتابخانه هاي عمومي وابسته به نهاد مراکز استان ها رابطه معنادار وجود دارد که ميتوان آن را همراستا با نتايج سپهوند و همکاران (١٣٩٢) در مطالعه اي با موضوع « تاثير رهبري معنوي بر انگيزش دروني کارکنان » دانست .