چکیده:
هدف این پژوهش ، شناسایی و رتبه بندی ابعاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی وحرفهای می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیه رؤسا، معاونین، روسای ادارات یا کارشناس مسوولان ومدیران گروه دانشکدهها و آموزشکدههای فنی وحرفهای منطقه (استانهای مازندران، گلستان و سمنان) به تعداد448 نفر تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 207 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته با 95 سوال استفاده شده است. روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها ازآزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که؛ دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی وحرفهای دارای شش بعد «آموزشی و پژوهشی»،«ساختاری و تشکیلاتی»،«منابع انسانی»،«فرهنگی و اجتماعی»،«اقتصادی و مالی» و «فن آورری اطلاعات و ارتباطات» است. بعد آموزشی و پژوهشی دارای دو مؤلفه (آموزشی و پژوهشی)، بعد ساختاری و تشکیلاتی دارای سه مؤلفه (ساختاری،چشم انداز،ماموریت و استراتژی و مدیریت و رهبری)، بعد منابع انسانی دارای چهار مؤلفه (اساتید،کارکنان،دانشجویان و دانش آموختگان)، بعد فرهنگی و اجتماعی دارای دو مؤلفه (فرهنگی و اجتماعی)، بعد اقتصادی و مالی دارای چهار مؤلفه (اقتصادی،مالی،امکانات و تجهیزات و قراردادهای پژوهشی) و بعد فنآورری اطلاعات و ارتباطات دارای سه مؤلفه (زیرساخت،دفترها و مراکز و شرکتها) میباشد که بعد ساختاری و تشکیلاتی با بار عاملی 950/0 دارای بیشترین تأثیر و بعد فرهنگی و اجتماعی با بار عاملی 874/0 دارای کمترین تأثیر است.
خلاصه ماشینی:
مهم ترين اهدافي که اغلب در برنامه هاي توسعه کارآفريني آورده مي شوند عبارتند از: ١- افزايش اشتغال ؛ ٢- توسعه اقتصادي؛ ٣- افزايش رقابت در اقتصاد و توسعه کارآيي بازار؛ ٤- افزايش نوآوري و توسعه انتشار فناوري؛ ٥- کمک به افزايش صادرات ؛ ٦- دست يابي به توسعه منطقه اي؛ ٧- کاهش و انحصار شرکت هاي بزرگ و تمرکززدائي؛ ٨- افزايش مشارکت بخشي خصوصي( نيازي و کارکنان نصرآبادي ، ١٣٨٦ ) با توجه به دو مطلب مطرح شده و با توجه به رسالت و تعهداتي که دانشگاه نسبت به جامعه دارد يعني بايد از يک سو بربقا و اثر بخشي خود تلاش کند واز سوي ديگر با توجه به نقشي که در جامعه بعنوان الگوي ساير سازمانها و در جهت ايجاد بستري مناسب براي اثر بخش کردن سازمانهاي ديگر برنامه ريزي کند تا به شيوه هاي جديد و کارآمد بتواند با ارائه محصولات و خدمات خود به جامعه ، نتيجه ارزشمندي را به بار آورد ؛(گزارش مرکز پژوهش هاي مجلس ،١٣٩٢) ايجاد تحولات بنيادين در ساختار و مديريت دانشگاهي را ضروري و حياتي نموده است .
جهت جمع آوري داده ها از پرسش نامه محقق ساخته تحقق اهداف دانشگاه کارآفرين با ٩٥ سوال ، شش بعد «آموزشي و پژوهشي، ساختاري و تشکيلاتي، منابع انساني، فرهنگي و اجتماعي، اقتصادي و مالي و فن آورري اطلاعات و ارتباطات » و ١٨ مولفه «آموزشي، پژوهشي، ساختاري، چشم انداز، ماموريت و استراتژي، مديريت و رهبري، اساتيد، کارکنان ، دانشجويان ، دانش آموختگان ، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، مالي، امکانات و تجهيزات ، قراردادهاي پژوهشي، زيرساخت ، دفترها و مراکز و شرکت ها» استفاده شده است .
entrepreneurship education and the role of universities in entrepreneurship , Journal of Industry and Higher Education , Vol 30, Issue 3, 2016 , https://doi.