چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی محتوا و منبع دانش عملی معلمان با تجربه ابتدایی و ترسیم نحوة تعامل بین آنها در قالب مدل مفهومی است. برای مطالعه هدف مورد نظر، از رویکرد کیفی و روش پدیدارنگاری استفاده شد. مشارکتکنندگان پژوهش شامل 11 معلم با تجربه بالای 10 سال، از شهرستان ساری بودند که به شیوة نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمهساختارمند، مصاحبه بازسازی شده و چک لیست مشاهده کلاس درس جمعآوری شد. روش تحلیل دادهها بر اساس الگوی کدگذاری سه مرحلهای نظریه داده بنیاد انجام گرفت. به طور کلی، یافتههای پژوهش نشان داد محتوای دانش عملی معلمان شامل 8 مقولة دانش موضوعی، دانش پداگوژی محتوا، دانش از یادگیرنده، دانش از برنامه درسی، دانش مدیریت کلاس درس، دانش خلق فضای مطلوب یادگیری، دانشاز بافت مدرسه و دانش از خود است. همچنین منابع اصلی این دانشها شامل تجربة تدریس، تجربهزندگی، دورههای تربیتمعلم، آموزش ضمن خدمت، تجربة دوران تحصیلی، متخصصان و صاحبنظران دانشگاهی، رسانههای گروهی، تجربه همکاران و بازخورد از یادگیرندگان و والدین آنان است. در پایان بر اساس مدل مفهومی پژوهش، رویکرد سه مرحلهای به منظور اثربخشتر کردن برنامه درسی تربیتمعلم دورة آموزش ابتدایی کشور ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
به طور کلی ، یافته های پژوهش نشان داد محتوای دانش عملی معلمان شامل ٨ مقوله دانش موضوعی ، دانش پداگوژی محتوا، دانش از یادگیرنده ، دانش از برنامه درسی ، دانش مدیریت کلاس درس ، دانش خلق فضای مطلوب یادگیری ، دانش از بافت مدرسه و دانش از خود است .
به دیگر سخن ، این امر ناظر بر استدلال خوب ، کفایت های اخلاقی و پداگوژیکی ، است که معلم برای ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 knowledge and teaching: foundations of the new reform 2 Fenstermacher 3 knowledge in action 4 Polanyi 5 contextual knowledge 6 teachers' personal practical knowledge 7 practical knowledge 8 content of teachers' practical knowledge 9 contextual epistemology تصمیم های حین فرایند تدریس اتخاذ می کند.
ساختار این دانش روایتی یا فرایندی است گاهی به آن دانستن ١(به شکل تأملی ) می گویند بر این اساس که ساختار آن اساسا در حال شکل گیری است و چیزی ثابت و مطلق نیست ، در واقع دانش پارادایمیک نیست ( غلامی و هوسو٢، ٢٠١٠) بر این اساس ، این پژوهش سعی دارد با شناسایی محتوا و منبع دانش عملی معلمان ، نحوه چگونگی تعامل این دانش ها را در موقعیت پیچیده تدریس ترسیم کند و در لوای آن پیشنهادهایی برای برنامه درسی تربیت معلم دوره آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان ارائه کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Meijer ,Verloop & Beijaard 2 situational 3 implicit 4 Connelly & Clandinin 5 teachers' personal practical knowledge 6 Chou 7 teacher cognition کارتر١ (١٩٩١) دانش عملی را در قالب دانشی که معلمان در برخورد با موقعیت های پیچیده و چالش های عملی کلاس درس به کار می برند، تعریف کرده است .