Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تطبیقی متن شعارهای تبلیغاتی فروشگاه های اینترنتی صنایع غذایی داخلی و خارجی با استفاده از تکنیک متن کاوی و خوشه بندی

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (12 صفحه - از 131 تا 142)

از آنجایی که امروزه اکثر کسب و کارها، برای مدیریت کارآمدتر و ساده‌تر مشتریانشان از فروشگاه‌های اینترنتی برای عرضة محصولات خود استفاده می‌کنند، تحلیل متن شعارهای تبلیغاتی آنها که به نوعی تجلی بیانیه ماموریتشان نیز هست، اهمیت بسزایی دارد. در این پژوهش، متن شعارهای تبلیغاتی شرکت‌های برتر ایرانی و خارجی، شامل 29 شعار جذاب فروشگاه‌های اینترنتی داخلی و 24 شعار جذاب فروشگاه‌های اینترنتی خارجی مورد بررسی قرار گرفتند. جهت پیش‌پردازش متون و ترکیب آن با روش خوشه‌بندی و الگوریتم میانگین K - means از روش متن‌کاوی استفاده شده، همچنین برای قرارگیری در خوشه‌های جدا و تشخیص مهم‌ترین ریشه‌ها در هر خوشه، تکنیک تصمیم‌گیری چند شاخصه ‌MADMبه کار گرفته شده است؛ تا علاوه بر مشخص کردن محتوای شعارها، تفاوت‌ها و شباهت‌های بین این دو جهت‌گیری نیز آشکار شود. با تطبیق خوشه‌های داخلی و خارجی معلوم شد که توجه شرکت‌های داخلی بیشتر بر مفاهیمی چون “محصول ” و “کلی‌گویی” است، اما شرکت‌های خارجی بر مفاهیمی “همچون توجه به مشتری” متمرکزند.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.