چکیده:
شوپنهاور، فیلسوف قرن نوزدهمی آلمان، این جهان پدیدار را از لحاظ ماهیت درونیاش اراده دانسته که خود عامل تنازع در جهان مادی است؛ لذا رنج، یکی از نتایج خواست و اراده است. در میان فلاسفه اسلامی، ابنسینا با تأکید بر مسئله علم الاهی و اینکه لازمه جهان مادی عدم انفکاک شرور از آن است و با توجه به حکمت و غایتمندی افعال الاهی، وجود نظامی بهتر از نظام کنونی را ناممکن دانسته است. در این مقاله ضمن تبیین اندیشه شوپنهاور مبنی بر اولویت تعلقات و خواست مربوط به این جهان، به آثار و پیامدهای آن، از جمله رنج و شر، و راهکارِ رهایی از آن، و نیز تبیین چنین آثاری در اندیشه فلاسفه اسلامی چون ابنسینا پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
اولویت اراده و آثار آن در اندیشه شوپنهاور با تأملی در فلسفه ابن سینا سیمین اسفندیاری چکیده شوپنهاور، فیلسوف قرن نوزدهمی آلمان ، این جهان پدیدار را از لحاظ ماهیت درونی اش اراده دانسته که خود عامل تنازع در جهان مادی است ؛ لذا رنج ، یکی از نتایج خواست و اراده است .
در این مقاله ضمن تبیین اندیشه شوپنهاور مبنی بر اولویت تعلقات و خواست مربوط به این جهان ، به آثار و پیامدهای آن ، از جمله رنج و شر، و راهکار رهایی از آن ، و نیز تبیین چنین آثاری در اندیشه فلاسفه اسلامی چون ابن سینا پرداخته شده است .
هگل تمام عالم را به صورت عقلانی تفسیر میکند، اما از نظر شوپنهاور این نظام ، عقلانی نیست ، بلکه انسان بر اساس اراده و خواست خود نظامی عقلانی را ایجاد میکند و در حقیقت اراده مد نظر شوپنهاور به انرژی توأم با آگاهی ارتباطی ندارد (مگی، ١٣٧٢: ٣٥).
این مقاله ، دیدگاه شوپنهاور و عامل بدبینی او به عالم را که تأکید بر طرد عقلانیت و اولویت اراده است میکاود و آثار و مستلزمات آن را با نگاهی به فلسفه ابن سینا بررسی میکند.
به علاوه ، در فلسفه ابن سینا رسیدن به کمال ، و نیز وجود جهان و انسان خیر است ، ولی این خیر ممکن است توأم با شر باشد.