چکیده:
بقاع متبرکه و مراقد امام زادگان از جمله نهادهای موثر اجتماعی و فرهنگی هستند که نه تنها در آموزه های دین اسلام و سرزمین های اسلامی بلکه در سایر ادیان و ملل نیز مورد توجه و احترامند. در این میان، منتسبان و بازماندگان خاندان رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، بر اساس ادله متعدد نقلی و عقلی، از مصادیق شعائر الهی و اسباب تقرب به خدا دانسته شده اند. امام زادگان بیش ترین پراکندگی و توزیع را در جغرافیای تاریخی و دینی جهان اسلام و تشیع دارند، به نحوی که در بسیاری از مواقع، جوامع شیعه به نام این اماکن شناخته می شوند. از این رو، توجه به شناخت و معرفی بقاع متبرکه ی این امام زادگان به منظور حفظ و غنای فرهنگ شیعه ضروری به نظر می رسد. در این مقاله به صورت توصیفی و دانش نامه ای، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه آرامگاه امام زادگان، با استفاده از روش کتابخانه-ای و نقشه های جغرافیایی، اسناد مکتوب، شجره نامه و مصاحبه های حضوری مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
سیر تاریخی بناهای آرامگاهی و بقاء متبرکه در ایران دوره اسلامی(مطالعه موردی بقاء متبرکه استان کهگیلویه و بویراحمد) مهدی عابدیFootNote No="3" Text=" استادیار بخش تاریخ دانشگاه پیام نور تهران جنوب؛ m.
در این مقاله بهصورت توصیفی و دانشنامهای، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه آرامگاه امام زادگان، با استفاده از روش کتابخانهای و نقشههای جغرافیایی، اسناد مکتوب، شجرهنامه و مصاحبههای حضوری مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته است .
استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن تعداد کثیری بقاع متبرکه و بناهای تاریخی - مذهبی به علت صعب العبور و کوهستانی بودن مناطق آن مورد بیمهری و بیتوجهی پژوهشگران حوزه تاریخ و مطالعات اسلامی واقع شده است.
2. سیر تاریخی بناهای آرامگاهی در ایران دوره اسلامی از سده اول تا سده سوم هجری هیچ نوع بنای آرامگاهی که بتوان تاریخ معینی را به آن نسبت داد به دست نیامده است، از سده چهارم هجری به بعد، شاهد ظهور و گسترش بناهای آرامگاهی در نقاط مختلف ایران هستیم، بسیاری از آرامگاهها به امام زادههایی تعلق دارند که توسط عمال عباسی به شهادت رسیدهاند که این امر فرضیه عدهای از محققان را که انگیزه جهاد و شهادت با کفار را در ارتباط با ساخت آرامگاه مطرح نمودهاند تأیید مینماید (سجادی، 1391).
که مورد احترام مردم بومی هستند و نیز تعداد 8 بقعه بهصورت مقامگاه یا قدمگاه در این شهرستان شناسایی شده است.