چکیده:
زمینه و هدف: یکی از راه های اجتماعی شدن و مورد قبول قرار گرفتن رفتار در اجتماع، رعایت قوانین و مقررات انضباطی حاکم بر جامعه است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی دانشجویان بر انضباط پذیری آنان در دانشگاه علوم انتظامی امین انجام شده است.
روش: این تحقیق از نظر ماهیت علی-مقایسه ای و از نظر هدف کاربردی است. جامعه تحقیق، کلیه دانشجویان مصوب پسر یکی از دانشکده های دانشگاه علوم انتظامی امین در سال تحصیلی 90-91 هستند و تعداد 83 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در تحقیق حاضر شامل دو پرسشنامه ویژگی های شخصیتی NEO و پرسشنامه محقق ساخته انضباط بوده و داده ها با کمک آزمون تی و نرم افزار spss تحلیل شدند.
یافته ها و نتایج: پژوهش نشان داد که بین ابعاد مختلف ویژگی های شخصیتی دانشجویان با انضباط ارتباط معناداری وجود دارد؛ بنابراین از آنجا که داشتن نظم و انضباط یکی از ارکان اصلی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی محسوب می شود توجه به ویژگی های شخصیتی دانشجویان در مرحله گزینش و نیز در طول دوران تحصیل اهمیت پیدا می کند.
خلاصه ماشینی:
انضباط پذیری؛ تأثير ويژگي هاي شخصيتي بر انضباط پذيري دانشجويان در دانشگاه علوم انتظامي امين احمد سوري ١، محمد رستمي ٢، حميدرضا فرهمند٣، مصطفي محبي ٤، مهدي شکيب 5 تاريخ دريافت : ١٣٩٣/٠٤/٠٨ تاريخ پذيرش : ١٣٩٣/١٠/٢٧ چکيده زمينه و هدف : يکي از راه هاي اجتماعي شدن و مورد قبول قرار گرفتن رفتار در اجتماع ، رعايت قوانين و مقررات انضباطي حاکم بر جامعه است .
اين پژوهش با هدف بررسي تاثير ويژگي هاي شخصيتي دانشجويان بر انضباط پذيري آنان در دانشگاه علوم انتظامي امين انجام شده است .
يافته ها و نتايج : پژوهش نشان داد که بين ابعاد مختلف ويژگيهاي شخصيتي دانشجويان با انضباط ارتباط معناداري وجود دارد؛ بنابراين از آنجا که داشتن نظم و انضباط يکي از ارکان اصلي دانشجويان دانشگاه علوم انتظامي محسوب مي شود توجه به ويژگي هاي شخصيتي دانشجويان در مرحله گزينش و نيز در طول دوران تحصيل اهميت پيدا مي کند.
اين تحقيق در صدد بررسي روابط حاکم بين اين دو مقوله ، يعني ويژگي شخصيتي دانشجويان دانشگاه علوم انتظامي امين و انضباط پذيري آنان است .
جدول ٣: آزمون فرضيه سوم ، چهارم و پنجم (رجوع شود به تصویر صفحه) اطلاعات مندرج در جدول ٣ مانند دو جدول قبلي، نشان دهنده تاييد فرضيه سوم ، چهارم و پنجم است و به اين معنا است که بين ويژگيهاي انعطاف پذيري، دلپذيري و روان رنجوري دانشجويان منضبط و بي انضباط تفاوت معناداري وجود دارد.
فرضيه چهارم تحقيق نشان داد که بين ويژگي دلپذيري دانشجويان منضبط و بي انضباط تفاوت معناداري وجود دارد.