چکیده:
در سال های اخیر بسیاری از احزاب و نامزدهای انتخاباتی برای رقابت در این عرصه به
استفاده از تکنیک های بازاریابی روی آورده اند و از اصطلاحاتی چون بازاریابی شخصی 4 ،
بازاریابی سیاسی 6 و بازاریابی مبارزاتی 2 استفاده می کنند. این آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت
رای دهندگان انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی انجام بررسی می کند. با توجه به
نامحدود بودن تعداد جامعه آماری، با استفاده از فرمول جامعه نامحدود نمونه ای مشتمل بر
385 نفر از رای دهندگان انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی شهر تهران به شیوه اتفاقی در
2 منطقه انتخاب و بررسی شدند. مدل مفهومی تحقیق برمبنای متغیرهای محصول سیاسی،
تبلیغ سیاسی، مکان سیاسی، قیمت سیاسی و عوامل جمعیت شناختی شامل: جنسیت، شغل،
درآمد، تحصیلات و سن طراحی شده است. نتایج تحقیق نشان داد که هر یک از ابعاد تبلیغ،
محصول، قیمت و مکان از آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رای دهندگان اثر معناداری دارند.
همچنین، عوامل جمعیت شناختی که به عنوان یک متغیر تعدیل گر بررسی شد، نشان داد سن
و جنسیت تاثیر معناداری ندارند، در حالی که تحصیلات، شغل و درآمد دارای تاثیر معنادار
است.
خلاصه ماشینی:
تأثیر آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رأی دهندگان مبتنی بر ویژگی های جمعیت شناختی؛ مطالعه موردی: انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی شهر تهران سید حمید خداداد حسینی ١ - مریم کرباسفروشها٢ - محمد آقایی 3 دریافت : ١٣٩٦/١/٢٩- پذیرش : ١٣٩٦/٦/١٣ چکیده در سال های اخیر بسیاری از احزاب و نامزدهای انتخاباتی برای رقابت در این عرصه به 4 استفاده از تکنیک های بازاریابی روی آورده اند و از اصطلاحاتی چون بازاریابی شخصی ، بازاریابی سیاسی٥ و بازاریابی مبارزاتی٦ استفاده میکنند.
اگرچه تحقیقات بسیار زیادی در زمینه بازاریابی سیاسی و رفتار رأی دهندگان انجام شده است اما یکی از عواملی که تأثیر به سزایی دارد، عوامل جمعیت شناختی: سن ؛ جنسیت ؛ شغل ؛ تحصیلات و درآمد است که کمتر پژوهشی به بررسی این عوامل به عنوان تعدیل کننده نظر رأی دهندگان مورد مطالعه قرار گرفته است .
بدین ترتیب در این مقاله مسئله اصلی آن است که بتوانیم تأثیر آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رأی دهندگان با نقش تعدیل گر عوامل جمعیت شناختی بررسی کنیم (تقیزاده و میزراپور، ١٣٩٥: ١).
در دو شکل زیر نمودارها در دو حالت استاندارد و معنیداری آورده شده اند: (رجوع شود به تصویر صفحه) در فرضیه اصلی اول (H١) مقاله ادعا شده است که آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رأی دهندگان تأثیر معنیداری دارد که تجزیه تحلیل آماری بین این دو نشان می دهد و عدد معنی داری مسیر مابین دو متغیر برابر ٣٤/٤٨ است و چون این مقدار بزرگتر از ١/٩٦ بوده ، از این رو این فرضیه تأیید شده است .