چکیده:
هدف: هدف اصلی این پژوهش استخراج الگوی برندسازی خلاق است.
روش: این پژوهش کمی و با استفاده از روش داده کاوی انجام شده است و به لحاظ هدف، کاربردی است. پرسشنامه پژوهش بر اساس مطالعات پیشین استخراج گردیده و شامل ابعاد محتوا، مخاطب، بستر رسانه و محیط است. پرسشنامه محقق ساخته پس از محاسبه روایی و پایایی، در اختیار مخاطبانی که بیش از ۱۰ بار در طول یک ماه به سایت ورزش سه مراجعه میکردند قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شال 800 هزار نفر مخاطب روزانه بوده و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی نظام مند با فاصله 100 نفر پرسشنامه در اختیار حجم نمونه (8 هزار نفر) قرار گرفت. حدود 50 درصد آنها یعنی 4056 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. پاسخ مخاطبان با استفاده از الگوریتم کیمینز پردازش و الگوی برندسازی استخراج شده است.
یافتهها:نتایج حاکی از آن است که برای افزایش عمر مخاطبان لازم است مولفههای حرفهای رسانه شامل مرجعیت، عدم جانبداری، صحت خبر و سرعت انتشار خبر به عنوان «کیفیت درک شده برند» مورد توجه قرار گیرد. همچنین رفتار وفادارانه مخاطبان ناشی از مولفههای جمعیت شناختی است. خوشهبندی مخاطبان وفادار با مرکزیت سن نشان میدهد که بزرگترین خوشه با حجم 44% مردان با تحصیلات کارشناسی در طیف سنی 26 تا 35 ساله هستند.
نتیجه گیری: نتایج زنده و جداول لیگ، در ورزش سه «هویت برند» هستند. پیشنهاد میشود این رسانه توجه بیشتری به ایجاد «هویت برند» در حوزه زنان و مخاطبان زیر15 سال داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: نتایج حاکی از آن است که برای افزایش عمر مخاطبان لازم است مؤلفههای حرفهای رسانه شامل مرجعیت، عدم جانبداری، صحت خبر و سرعت انتشار خبر به عنوان «کیفیت درک شده برند» مورد توجه قرار گیرد.
آمار توصیفی (ویژگیهای جمعیتشناختی) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} اطلاعات کمّی پژوهش نشان میدهد، مهمترین مؤلفه در ایجاد برند ورزش سه از دید مخاطبان مؤلفههای حرفهای در رسانه شامل صحت خبر، دقت خبر، سرعت انتشار خبر، عدم درج تکذیبیه و شیوه ارائه محتوا در قالب محصولاتی نظیر نتایج زنده، تحلیلهای خبری، یادداشتهای خبری و ...
آمار توصیفی مؤلفههای مورد بررسی در پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همچنین نتایج نشان میدهد که ۹۸ درصد مخاطبان ورزش سه مردان هستند، ۸7 درصد پاسخدهندگان بر این باور بودند که ورزش سه اخبار جامع ورزشها را ارائه میکند.
عبدی نیز در پژوهش خود اخلاق را بهعنوان یکی از عوامل اصلی جذب مخاطب ارائه کرده است در پژوهش او اخلاق رسانهای شامل عدم درج اخبار جانبدارانه، عدم درج اخبار کذب و ارائه اخبار صحیح و پیشگیری از تولید اخبار زرد است (عبدی،1380)، نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد Salimi Bennett Költringer تمامی این مؤلفهها در ایجاد برند «کیفیت درک شده برند» مؤثر هستند.
این پژوهش در حوزه مدیریت رسانه خلاق ورزشی انجام شده است، به نظر میرسد برای انجام پژوهشهای آتی لازم است موضوعاتی نظیر قدرت رسانههای پرمخاطب، تأثیر سرعت تغییر فناوری، تغییرات اجتماعی در رسانه، سلیقه خبری جامعه مورد بررسی قرارگیرد.