چکیده:
امروزه پدیدهی وندالیسم در اشکال مختلف در فضای پیرامونی ما به چشم میخورد و علاوه بر خسارتهای اقتصادی، تبعات اجتماعی ناخوشایندی نیز به دنبال دارد. با توجه به این موضوع هدف پژوهش حاضر، ارائهی مدلی برای پیشگیری از رفتارهای وندالیستی مبتنی بر رویکرد بازاریابی اجتماعی است. برای طراحی مدل مذکور از روششناسی «نظریهی داده بنیاد» استفاده شده است. مدیران ارشد دستگاههای متولی و صاحبنظران دانشگاهی و همچنین اسناد و گزارشهای مرتبط با موضوع به عنوان جامعهی آماری پژوهش حاضر در نظر گرفته شده ومارب بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری نظری و انجام 9 مصاحبه با خبرگان و بررسی 12 مستند، منابع اطلاعاتی مورد نیاز جمعآوری شد. همزمان با جمعآوری دادهها، مراحل سهگانهی تحلیل دادهها مشتمل بر کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت پذیرفته و بر اساس آن، مدل کاربرد بازاریابی اجتماعی در پیشگیری از رفتارهای وندالیستی تدوین شد. بنا بر نتایج تحقیق، بهکارگیری بازاریابی اجتماعی برای پیشگیری از رفتارهای وندالیستی شامل طیف وسیعی از اقدامات است که شامل راهبرد ایدهپردازی (تاکید بر آسیب جمعی وندالیسم)، راهبرد قیمتگذاری (افزایش هزینهی رفتارهای وندالیستی اعم از مالی و اجتماعی)، راهبرد ترویج (تبلیغات دهان به دهان و تذکرات شفاهی) و راهبرد توزیع (جلب مشارکت عمومی) است. اثربخشی این راهبردها تحت تاثیر عواملی مانند مدیریت ضعیف اماکن عمومی، خلاهای قانونی، باور به کم هزینه بودن وندالیسم و عوامل دموگرافیک است. در نتیجهی کاهش رفتارهای وندالیستی ناشی از پیادهسازی صحیح راهبردهای چهارگانهی مذکور، ضمن حفظ و پایداری محیط زیست، اعم از محیط پیرامونی و محیطهای طبیعی و تاریخی، میتوان انتظار داشت امنیت روانی و سرمایهی اجتماعی نیز در جامعه بهبود یابد.
خلاصه ماشینی:
بنا بر نتايج تحقيق ، به کارگيري بازاريابي اجتماعي براي پيشگيري از رفتارهاي ونداليستي شامل طيف وسيعي از اقدامات است که شامل راهبرد ايده پردازي (تأکيد بر آسيب جمعي ونداليسم )، راهبرد قيمت گذاري (افزايش هزينه ي رفتارهاي ونداليستي اعم از مالي و اجتماعي)، راهبرد ترويج (تبليغات دهان به دهان و تذکرات شفاهي) و راهبرد توزيع (جلب مشارکت عمومي) است .
/ شرايط کلان مديريت ضعيف اماکن عمومي معضلات قانوني پايگاه اقتصادي اجتماعي مورفولوژي و توپوگرافي شهري / راهبردهاي بازاريابي / شرايط علي اجتماعي پيامدها / / جامعه پذيري منفي پديده اصلي راهبــرد ايــده پــردازي: آســيب کاهش ونداليسم شخصيت ونداليستي ونداليسم جمعي ونداليسم کـــاهش هزينـــه هـــاي رشـــــد شـــــتابان تخريـــب امـــوال راهبرد قيمـت گـذاري: افـزايش نوسازي اموال عمومي شهرنشيني عمومي هزينه رفتار ونداليستي (هزينه - ارتقــاي امنيــت روانــي عدم تعلق به مکان و هرج و مرج طلبي ي مالي و فشار اجتماعي ) جامعه بيهويتي پرخاشگري راهبرد ترويج : تبليغات دهان به افــــزايش ســــرمايه ي دهان - تذکر شفاهي اجتماعي راهبرد توزيع : مشارکت عمومي حفظ و پايـداري محـيط - / شرايط زمينه اي باور به کم هزينه بودن ونداليسم عوامل دموگرافيک اوقات فراغت / نمودار ٢- مدل کاربرد بازاريابي اجتماعي در پيشگيري از رفتارهاي ونداليسم گام سوم : کدگذاري گزينشي در آخرين گام تحليل داده هاي کيفي با استفاده از کدگذاري گزينشي، مقوله ها بهبود يافته و در قالب نظريه اي منسجم ، يکپارچه شدند.
The limitations of social marketing as a strategy for climate change public engagement.