چکیده:
هدف پژوهش بررسی وضعیت ارتباطات در کتابخانه های عمومی جهت جذب کودکان و نوجوانان در استان آذربایجان غربی می باشد. روش: روش، پیمایشی - توصیفی و از نوع همبستگی و از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری شامل 13000 نفر اعضای فعال کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی می باشد. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. در نمونه گیری بر اساس درجه بندی کتابخانه ها، 9 کتابخانه ی عمومی در سطح استان انتخاب شد و سپس به روش تصادفی طبقه ای، تعداد 250 پرسشنامه بین اعضای فعا توزیع و در نهایت 234 پرسشنامه جمع آوری گردید. پرسشنامه شامل دو بخش 1- پرسشنامه 7 عاملی کیفیت خدمات کتابخانهای (نیروی انسانی، تکنولوژی، فضا و تجهیزات، مجموعه، برنامه ریزی، ارتباطات و برنامه ها، خدمات) 2- پرسشنامه رضایت کاربران کودک و نوجوان از خدمات کتابخانه می باشد. یافته ها: داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss-16، تحلیل شد و از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و تحلیل واریانس استفاده گردید. نتایج حاصل بیانگر این بود که بین کیفیت وضعیت خدمات در کتابخانههای عمومی مورد مطالعه با میزان رضایت اعضای کودک و نوجوان این کتابخانه ها همبستگی معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه پاسخگویان در سطح نسبتا متوسطی، ارتباطات در این کتابخانهها جهت جذب آنها وجود دارد. اصالت/ارزش: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه بیشتر به ارتباطات در کتابخانههای عمومی تاکید مینماید.
خلاصه ماشینی:
مطالعه رابطه بین کیفیت خدمات و رضایت کاربران کودک و 1 نوجوان کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی 3 سعید غفاری ٢، الهام قربان نژاد مطالعات دانش شناسی سال چهارم ، شماره ١٥، تابستان ٩٧، ص ٨٣ تا ١٠٢ تاریخ دریافت : ٩٧/٠٢/٢٣ تاریخ پذیرش :٩٧/٠٤/١٥ چکیده هدف پژوهش بررسی وضعیت ارتباطات در کتابخانه های عمومی جهت جذب کودکان و نوجوانان در استان آذربایجان غربی است .
نتایج حاصل بیانگر این بود که بین کیفیت وضعیت خدمات (وضعیت ارتباطات ) در کتابخانه های عمومی موردمطالعه استان آذربایجان غربی با میزان رضایت اعضای کودک و نوجوان این کتابخانه ها همبستگی معنیداری وجود دارد.
پژوهش حاضر نیز با بررسی رابطه ی بین کیفیت خدمات (وضعیت ارتباطات ) در کتابخانه های عمومی جهت جذب کودکان و نوجوانان در استان آذربایجان غربی و میزان رضایت آن ها از خدمات ارائه شده در این کتابخانه ها انجام شده است تا با آشکار شدن نقاط ضعف و قوت ، در تدوین سیاست گذاریها و برنامه ریزیهای آتی کتابخانه های عمومی مدنظر قرار گیرد.
- ٤٠/٢ درصد از پاسخگویان در پاسخ به گویه دهم ، با انتخاب گزینه های خیلی کم و کم اظهار داشته اند که از مشارکت کودکان و نوجوانان در ارائه ی برنامه ها و خدمات در سطح کمی استفاده می شود.
- ٣٧/٢ درصد از پاسخگویان در پاسخ به گویه یازدهم ، با انتخاب گزینه های خیلی کم و کم اظهار داشته اند که برنامه ها و خدمات برای کودکان و نوجوانان با ناتواناییهای جسمی به میزان کمی وجود دارد.