چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین رهبری زهر آگین با مدیریت برداشت در دانشگاه آزاد واحد اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی(مدل سازی معادله ساختاری( بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان) به تعداد 550 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 242 نفر به عنوان نمونه از طریق روش تصادفی ساده انتخاب شدند و ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد رهبری زهرآگین اشمیت (2008 (وپرسشنامه استاندارد مدیریت برداشت بولینو و ترانلی(1999) بود . که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران،صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای رهبری زهرآگین 90/0 و مدیریت برداشت88/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM )انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که رهبری زهرآگین با مدیریت برداشت دربین کارکنان دانشگاه آزاد واحد اصفهان رابطه معنی دار داشت(p
خلاصه ماشینی:
بايد دانست اگر رهبران سازمان هاي فرهنگي در شهراصفهان زهرآگين باشند، باعث آلوده کردن محيط مي شوند و روند آلودگي ممکن است به مرور زمان موجب احساس بي اعتمادي، ترس ، عدم اطمينان ، پيش بيني ناپذير بودن ، پيشگويي کردن و تهديد در سازمان شود که اين احساسات منفي کارکنان ، پيامدهاي بدي را بر رفتار و نگرش آنان ايجاد مي نمايد و همچنين ضرر غيرقابل جبراني را بر سازمان و جامعه 1 -Frunham and Taylor 2 -Brennan 3 -Achu & Lussier وارد مي کند .
ناظمي و فيضي(١٣٩٣) در تحقيقي با عنوان بررسي نقش رهبري زهرآگين در رفتارهاي انحرافي کارکنان ( مطالعه موردي :سازمان نظام مهندسي ساختمان استان اردبيل ) که با روش توصيفي از نوع همبستگي و با نمونه آماري ١١٥ نفر از کارکنان انجام دادند به اين نتيجه رسيدند که بين رهبري زهرآگين و رفتارهاي انحرافي رابطه مستقيم وجود دارد ؛ يعني با افزايش عوامل رهبري زهرآگين ، رفتارهاي انحرافي نيز درمحيط کار افزايش مي بافت و 1- Van Driel 2 -Drory & Zaidman بالعکس .
راجي زاده و همکاران (١٣٩٣) در تحقيقي با عنوان رابطه بين مديريت برداشت و تعالي سازماني در بين کارکنان شعب بانک سپه شهرستان کرمان که با روش توصيفي از نوع همبستگي و با نمونه آماري ١١٢ نفر از کارکنان انجام دادند به اين نتيجه رسيدند که بين مولفه هاي خود ارتقائي، خودشيريني و ارعاب با تعالي سازماني رابطه مثبت و بين مولفه هاي تظاهر کردن و التماس و درخواست با تعالي سازماني رابطه منفي وجود داشت .
“Impression management behavior: effects of the organizational system”, Journal of Managerial Psychology, Vol 22, No. 3, pp.
Moderating effect of impression management on the relationship of emotional intelligence and organizational citizenship behavior.