چکیده:
هدف: هدف پژوهش تعیین طرحواره معیارهای سرسختانه/عیبجویی افراطی بر اساس باورهای غیرمنطقی والدین و الگوهای ارتباطی والد-فرزند در دختران نوجوان بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم و والدین آنها در شهر تهران در سال 1395 به تعداد ۴۹۴۲۱ نفر بود. از میان آنها به روش نمونه برداری در دسترس بر اساس فرمول پیشنهادی ون وورهیس و مورگان (2007) و با در نظر گرفتن احتمال ریزش نمونه ۲90 نفر از دبیرستان دخترانه شهید دستغیب از منطقه سیزده، دبیرستان دخترانه آیین اسلام از منطقه پانزده و هنرستان دخترانه آزادگان از منطقه یک انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه الگوهای ارتباطی والد-فرزند باقری (1392) و نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ 1988 بود که توسط دانشآموزان و پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز (1968) بود که توسط هر دو والد تکمیل شد. پس از حذف 63 پرسشنامه مخدوش و 8 داده پرت، دادههای گردآوری شده با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیری سلسله مراتبی تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که از بین مولفههای الگوی ارتباطی پدر-فرزند متغیرهای رسمیت (1۷1/0 =β)، ارزش مشروط (151/0 =β)، و درهم تنیدگی (۳۱۲/0 =β)، و از بین مولفههای الگوی ارتباطی مادر-فرزند متغیرهای انعطاف ناپذیری (1۸1/0 =β)، محدودیت (15۵/0 =β)، و باورهای غیرمنطقی مادر (۱۹۶/0 =β)، بهصورت مثبت طرحواره ناسازگار عیبجویی افراطی/معیارهای سرسختانه را در دختران نوجوان پیش بینی میکند (001/0=P). نتیجهگیری: لازم است که با آموزش والدین و ایجاد شناخت در آنها در مورد عواملی که طرحواره ناسازگار عیبجویی افراطی/معیارهای سرسختانه را در نوجوانان شکل میدهند؛ مانع از بروز آسیبهایی ناشی از الگوهای ارتباطی ناسازگار والدین و باورهای غیرمنطقی آنها در بسیاری از حوزههای زندگی نوجوانان شد.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني طرحواره معيارهاي سرسختانه /عيب جويي افراطي بر اساس باورهاي غيرمنطقي والدين و الگوهاي ارتباطي والد-فرزند *2 فاطمه احمدي ١ و بيتا نصرالهي ١.
استاديار گروه روان شناسي، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران چکيده هدف : هدف پژوهش تعيين طرحواره معيارهاي سرسختانه /عيب جويي افراطي بر اساس باورهاي غيرمنطقي والدين و الگوهاي ارتباطي والد-فرزند در دختران نوجوان بود.
يافته ها: نتايج نشان داد که از بين مؤلفه هاي الگوي ارتباطي پدر-فرزند متغيرهاي رسميت (٠/١٧١ =β)، ارزش مشروط (٠/١٥١ =β)، و درهم تنيدگي (٠/٣١٢ =β)، و از بين مؤلفه هاي الگوي ارتباطي مادر-فرزند متغيرهاي انعطاف ناپذيري (٠/١٨١ =β)، محدوديت (٠/١٥٥ =β)، و باورهاي غيرمنطقي مادر (٠/١٩٦ =β)، به صورت مثبت طرحواره ناسازگار عيب جويي افراطي/معيارهاي سرسختانه را در دختران نوجوان پيش بيني ميکند (٠٠٠١=P).
نتيجه گيري: لازم است که با آموزش والدين و ايجاد شناخت در آن ها در مورد عواملي که طرحواره ناسازگار عيب جويي افراطي/معيارهاي سرسختانه را در نوجوانان شکل ميدهند؛ مانع از بروز آسيب هايي ناشي از الگوهاي ارتباطي ناسازگار والدين و باورهاي غيرمنطقي آن ها در بسياري از حوزه هاي زندگي نوجوانان شد.
از اين رو پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطه الگوهاي ارتباطي والد-فرزند و باورهاي غيرمنطقي والدين با طرحواره معيارهاي سرسختانه /عيب جويي افراطي در دختران نوجوان اجرا شد تا به سؤال هاي زير پاسخ دهد.
اين نتايج با پژوهش هاي خدابخشي کولايي، باصري صالحي، روشن چسلي و فلسفي نژاد (١٣٩٣)، زارع بهرام آبادي، زهرا کار، صالحيان بروجردي و محمدي فر (١٣٩٢)، شهامت ، ثابتي و رضواني (١٣٨٩)، قنادي و عبدالهي (١٣٩٣) و باچ و همکاران (٢٠١٧) هم راستا است .