چکیده:
چکیده<br /> ایجاد تبلیغ در سایبر، مستلزم رعایت اصول و الزامات حقوقی خاص می باشد، این الزامات باید به نحوی باشد که علاوه بر حفظ حقوق بازدیدگر تبلیغ، حقوق و امنیت تامین کننده کالا و اعتماد افراد جامعه به حوزه تجارت الکترونیک را نیز تامین نماید. با رویکرد تطبیقی و بر اساس اسناد فراملی، اگر شخصی قصد ایجاد تبلیغ کالای تجاری در سایبر را داشته باشد، می بایست پاره ای از الزامات حقوقی همچون صراحت و صداقت در مشخصات و هویت، عدم ایجاد تبلیغات گمراه کننده و عدم ایجاد فشار روحی بر بازدیدگر تبلیغ را رعایت نماید. الزامات حقوقی یاد شده ریشه در مقررات ملی و فراملی و در اسناد بین المللی از جمله اعلامیه های یونسکو و مصوبات اتحادیه اروپا همچون دستورالعمل اقدامات غیرمنصفانه تجاری مصوب 2005 در حوزه حقوق تجارت الکترونیک دارد. در قانون تجارت الکترونیکی مصوب 1382، بخش کوچکی از این الزامات از سوی قانونگذار کشورمان تبیین شده است. معدود بودن این الزامات، به همراه جرم انگاری نقض آنها در قانون یاد شده، بدون ملاحظه کامل اصول حقوق جزای عمومی همچون سوء نیت، ضرورت افزایش تعداد الزامات مزبور و کیفری زدایی نقض الزامات فوق الذکر را نمایان می کند. <br /> کلمات کلیدی: تبلیغات تجاری، سایبر، الزامات حقوقی، عنصر مادی
خلاصه ماشینی:
الزامات حقوقی حاکم بر تبلیغات تجاری سایبری و ضمانت اجرایکیفری آن با رویکرد تطبیقی دکتر قاسم خادم رضوی ١* جواد انتصاریان ٢ تاریخ دریافت :١٣٩٧/١١/٠٢ تاریخ پذیرش :١٣٩٨/٠١/١٣ چکیده ایجاد تبلیغ در سایبر، مستلزم رعایت اصول و الزامات حقوقی خاص میباشد، این الزامات باید به نحوی باشد که علاوه بر حفظ حقوق بازدیدگر تبلیغ ، حقوق و امنیت تامین کننده کالا و اعتماد افراد جامعه به حوزه تجارت الکترونیک را نیز تامین نماید.
In order to further the objectives set out in the preceding articles, it is necessary that States, taking into account the principle of freedom of information, reach or promote prior agreements concerning direct satellite broadcasting to the population of countries other than the country of origin of the transmission.
3 Directive 2005/29/EC of the European Parliament and of the Council of 11 May 2005 concerning unfair business-to-consumer commercial practices in the internal market and amending Council Directive 84/450/EEC, Directives 97/7/EC, 98/27/EC and 2002/65/EC of the European Parliament and of the Council and Regulation (EC) No 2006/2004 of the European Parliament and of the Council (‘Unfair Commercial Practices Directive’) (Text with EEA relevance) 13 طعمه ننمودن محصول ، ممنوعیت تبلیغ ناخواسته یا اسپم در زمره این موارد قرار گرفته است ؛ که در ادامـه بـه تبیین موارد یاد شده خواهم پرداخت .
قانونگذار کشورمان ، در قانون یاد شده ، عـدم رعایـت شـرایط تبلیـغ در فضـای سایبر را جرم انگاری نموده است که ، نظر به اهمیت موضوع ، در ادامه به تبیین و بررسی ابعـاد کیفـری نقـض اصول حاکم بر تبلیغات تجاری خواهیم پرداخت .