چکیده:
کارآفرینی دانشگاهی اشاره به تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی محققان دانشگاه از طریق تاسیس کسب وکارهای جدید دارد و از آنجا که ماهیت کارآفرینی در رشته های علوم انسانی بیشتر از نوع کارآفرینی خدماتی است تحقیقات خاص خود را می طلبد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است. رویکرد پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا و هدف اصلی آن تعیین چارچوبی برای توسعه کارآفرینی دانشگاهی در رشته های علوم انسانی است. در این راستا پس از مروری بر پیشینه تحقیقات، با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی دانشگاهی، کارآفرینان دانشگاهی در حوزه علوم انسانی از جمله هیئت علمی دانشگاه، اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلانی که به ایجاد موسسات خدماتی و مشاوره ای تخصصی اقدام نموده اند اطلاعات گردآوری و با روش تحلیل محتوا در نرم افزار 10 MaxQDA داده ها تجزیه وتحلیل شدند. در نهایت، 7 بعد عبارت از فرهنگ کارآفرینی، نقش دولت، ساختار دانشگاه ها، شیوه آموزشی دانشگاه، تحقیق و تجاری سازی، ارتباطات بیرونی و زیرساخت مالی برای توسعه دانشگاه کارآفرین در حوزه علوم انسانی شناسایی شد. داده های حاصل از این تحقیق میتواند گام رو به جلویی برای توسعه و پیشرفت کارآفرینی در رشته-های علوم انسانی محسوب شود.
خلاصه ماشینی:
در این زمینه ، پس از مروری بر پیشینه تحقیقات ، با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته با ١٥ نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی دانشگاهی ، کارآفرینان دانشگاهی در حوزه علوم انسانی از جمله هیأت علمی دانشگاه ، استادان ، دانشجویان و فارغ التحصیلانی که به ایجاد مؤسسات خدماتی و مشاوره ای تخصصی اقدام کرده اند، اطلاعات گردآوری شده و داده ها با روش تحلیل محتوا در نرم افزار ١٠ MaxQDA تجزیه وتحلیل شدند.
تنها زمانی می توان گفت دانشگاه کارآفرین است کـه فعالیت های کارآفرینی ، ارزشـی را بـه آمـوزش و تحقیقـات و بـرعکس آن بیفزایـد ( & Sam ٩٠٢.
فیچر و تیمن در تحقیقات خود سه حوزه دیگر را به موارد قبلی 1 Rogers 2 Fichter & Tiemann اضافه کردند: ١) اقدامات اصلی برای توسعه سیستم هـای حمـایتی دانشـگاه (تحقیـق یـا اجـرای پروژه ها)، ٢)سابقه سازمانی و پیشینه شایستگی های دانشگاه ها، ٣) علاقه و تقاضای دانشـجویان (٥٢٠.
یکی از مصاحبه شوندگان بیان کرد: "در دنیا پژوهشگاه هایی وجـود دارد کـه رشـته هـای علـوم انسانی در آن به صورت آزاد کار پژوهشی انجام می دهند و از این راه درآمد کسب مـی کننـد.
چارچوب پیشنهادی توسعه کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر علوم انسانی تحقیقات صورت گرفته نیز به تغییرات در شـیوه آمـوزش و اسـتفاده از ابزارهـای آموزشـی خاص (٢٠١٥ ,Maru &Kushwaha )، بازنگری برنامه های درسی و ارائه مطالـب کـارآفرینی در راستای توسـعه کـارآفرینی دانشـگاهی اشـاره کـرده انـد (٢٠١٧ ,Tofighi et.