چکیده:
این پژوهش کیفی به بررسی مقایسهای هویت و عاملیت نومعلمان زبان انگلیسی بهعنوان زبان دوم، از دریچة نظریة قراردهی، پرداخته است. هر ده معلم انگلیسیزبان و فارسیزبان شرکتکننده در این پژوهش دارای مدرک کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی بودند و در یک موسسة خصوصی آموزش زبان انگلیسی در شهر مونترال کانادا به تدریس مشغول بودند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته، گزارشهای نوشتاری معلمان و مشاهدات پژوهشگر جمعآوری شد. بررسی دادهها براساس نظریة دادهبنیاد، نشان داد عاملیت که در کدگذاری انتخابی بهعنوان دستة مرکزی انتخاب شد، به روشهای متفاوتی در این دو گروه نمود مییابد. نومعلمان انگلیسیزبان، عاملیت قدرتمند و کارآمد و نومعلمان فارسیزبان، عاملیت ضعیف و ناکارآمد از خود نشان میدهند. عاملیت، بهعنوان دستة مرکزی، همراه با زیرمجموعههایی که بهطور همزمان موثر و متاثر از عاملیتاند، هویت منحصربهفرد نومعلمان در هر گروه را نشان میدهد. یافتههای این پژوهش برای ارتقای کیفی آموزشهای پیش از تدریس نومعلمان، آموزشهای حین تدریس و پیشرفت و بهترکردن برنامة درسی قابل استفاده است.
خلاصه ماشینی:
بنــابراین ، مشــاهدة مداخلــه ای بــه ایــن دلیــل بــرای جمع آوری داده در ایـن تحقیـق انتخـاب شـد کـه می توانسـت داده هـای گـردآوریشـده طـی مصـاحبه ها و گزارش هــای نوشـتاری را کامــل کنــد و نیـز صــحت پاسـخ های معلم هــا را بــا مشاهده رفتارهـا و ارتباطـات آن هـا در محـیط کـار تأییـد کنـد.
٥. بحث و نتیجه گیری برای بررسـی شـکل گیری هویـت نومعلمـان زبـان انگلیسـی بـه عنوان زبـان دوم ، بـا اتکـا بــه نظریــۀ قراردهــی بــه عنوان نظریــۀ پایــه ای، ایــن پــژوهش تلــاش کــرد دریابــد چگونــه نومعلمــان در موقعیت هــای ســاخته شــده توســط خودشــان یــا موقعیت هــای ســاخته شــده توســط دیگــران قــرار می گیرنــد و ســپس رابطــۀ ایــن موقعیت هــا بــا عاملیــت را در روایت هـای شـفاهی و نوشـتاری معلمـان انگلیسـیزبان و فارسـیزبان بررسـی کنـد.
Teachers’ professional identity: Contributions of a critical EFL teacher education course in Iran.
Teacher identity discourses: Negotiating personal and professional spaces.
Teaching selves: Identity, pedagogy, and teacher education.
), International handbook of self- study of teaching and teacher education practices (pp.
A sociocultural approach to understanding teacher identity, agency and professional vulnerability in a context of secondary school reform.
Teaching for success: Developing your teacher identity in today’s classroom.
The development of the personal self and professional identity in learning to teach.
Studying Agency in literacy teacher education: Layered approach to positive discourse analysis.
Teaching and learning in the language teacher education course room: A critical sociocultural perspective.
Professional agency in the stream of change: Understanding educational change and teachers' professional identities.