چکیده:
مطالعه حاضر به بررسی رابطة بین عملکرد زبانآموزان ایرانی در بخش خواندن آزمون تافل با راهبردهای تستزنی و نیز آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن میبپردازد. شصت و دو دانشجوی رشتة زبان انگلیسی بهطور تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون بسندگی دانش زبانی نلسون نمونه، بخش درک و مطلب، آزمون تافل، پرسشنامة راهبردهای تستزنی و پرسشنامة آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن ((MARSI استفاده شد. دادهها از طریق آمار توصیفی و آزمونهای آماری همبستگی و تیتست مستقل با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخة 19 مورد تحلیل شد. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین استفاده از راهبردهای تستزنی و بخش خواندن آزمون تافل همبستگی منفی (13/0-) و بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن با بخش خواندن آزمون تافل همبستگی پایینی (17/0) وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد که دانشجویان بیشتر از مولفة راهبردهای استدلالی خواندن استفاده مینمایند. بهعلاوه، تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین سطح بسندگی زبان انگلیسی و نمرات دانشجویان در بخش خواندن آزمون تافل رابطة معناداری وجود دارد (r =0.74، (p< 0.001 . در پایان، پیشنهادهایی برای استفاده از راهبردهای پاسخ به سوالات خواندن آزمون تافل ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
همچنــین ، بـرای بررسـی رابطـۀ بـین سـطح بسـندگی دانـش زبـان انگلیسـی و نمـرات به دسـت آمده در بخــش خوانــدن و درک مطلــب آزمــون تافــل در دو گــروه دارای توانــایی پــایین و بالــای زبــان انگلیســی در اســتفاده از راهبردهــای تســت زنی و آگــاهی فراشــناختی از راهبردهــای خواندن و درک مطلب از آزمون تیتست مستقل ٣ استفاده شد.
مقایسۀ میانگین بین سطح بسندگی دانش زبان انگلیسی و نمرات بخش خواندن و درک مطلب آزمون تافل در دو گروه دارای توانایی پایین و بالای زبان انگلیسی در استفاده از راهبردهای تست زنی و آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن و درک مطلب {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همــان طــور کــه در جــدول ٥ مشــاهده مــیشــود، بــین ســطح بســندگی دانــش زبــان انگلیسـی و نمـرات بخـش خوانـدن و درک مطلـب آزمـون تافـل در دو گـروه دارای سـطح بســندگی پــایین و بالــای زبــان انگلیســی در اســتفاده از راهبردهــای تســت زنی و آگــاهی فراشــناختی از راهبردهــای خوانــدن و درک مطلــب تفــاوت معنــاداری وجــود نــدارد.
٥. بحث و نتیجه گیری همان طـور کـه نتـایج نشـان داد بـین اسـتفاده از راهبردهـای تسـت زنی و بخـش خوانـدن و درک مطلب آزمـون تافـل همبسـتگی منفـی وجـود دارد کـه مؤیـد ایـن مطلـب اسـت کـه از آنجـایی کـه از دیـدگاه آزمـون سـازی و مؤسسـۀ سـنجش آموزشـی، آزمـون بـین المللـی و اســتاندارد تافــل بــه طــور کلــی از پایــایی و روایــی بســیار بالــایی برخــوردار مــیباشــد، پاســخ دادن درســت بــه ســؤالات درک مطلــب ایــن آزمــون صــرفا براســاس راهبرهــای پاسخ دادن بـه سـؤالات تقریبـا غیـرممکن مـیباشـد.