چکیده:
در این پژوهش که با استفاده از رویکرد آمیخته انجام شده، وضعیت انگیزشی و دلایل بیانگیزگی برخی دانشجومعلمان زبان انگلیسی در دانشگاه فرهنگیان مشهد بررسی شده است. در ابتدا و با استفاده از رویکرد کیفی نظریة دادهبنیاد، با 17 دانشجوی دختر و پسر مصاحبه شد. نتایج نشان داد که از جمله عوامل موثر بر بیانگیزگی دانشجویان، عدم علاقة اولیه به معلمی، عدم آشنایی با دورة دبیری یا آموزش زبان انگلیسی قبل از انتخاب رشته، محیط و فضای دلسردکننده، امنیت شغلی، ویژگیهای خاص دانشگاه از قبیل عدم وجود امکانات کافی و محدودیتهای مقررات و سختگیری استادان است. سپس براساس یافتههای مرحلة کیفی، پرسشنامهای تهیه شد و پس از اعتبارسازی، بین تمامی دانشجومعلمان زبان انگلیسی در دانشگاه فرهنگیان مشهد توزیع شد. نتایج مرحلة کمی نیز نتایج کیفی را تایید میکند و نشان میدهد که برای ایجاد فضای انگیزشی برای دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان، توجه ویژهای باید صورت گیرد.
خلاصه ماشینی:
فالوت ، الـوود و هـود٤ (٢٠٠٩) نیـز بـا بررسـی بیانگیزگـی ٩٠٠ دانشـجوی ژاپنـی زبـان انگلیســی کــه از طریــق پرســش نامــه ای ٥٢ ســؤالی انجــام شــد، عوامــل بیرونــی (صــمیمیت معلمــان ، روش تــدریس دســتور، ترجمــه و ســطح درس )، عوامــل درونــی (اعتمادبــه نفــس ، خودکوچــک شــماری و احســاس اهمیــت ) و ســه عامــل واکنشــی یعنــی رفتارهــایی را کــه دانشــجویان بــرای مقابلــه بــا بــیانگیزگــی از خــود نشــان میدهنــد و شــامل اجتنــاب ، درخواسـت کمـک و لـذت جویی میشـود، عوامـل مـؤثر بـر بـیانگیزگـی دانشـجویان ذکـر 1.
در تلــاش بــرای فهــم عوامــل بیانگیزگــی زبــان آموزان ایرانــی، کیوان پنــاه و قاســمی ٣ (٢٠١١) نیــز پرســش نامــه ای ٣٢ ســؤالی را بــین ٣٢٧ دانــش آمــوز دبیرســتانی و دانشــجو توزیع نمودند و پـس از تحلیـل یافتـه هـا، بـه عـواملی همچـون محتـوای یـادگیری امکانـات ، رویکــرد زبــان آمــوزان بــه ســخنگویان بــومیزبــان ، معلمــان ، تجــارب نــاموفق در یــادگیری زبان ، و رویکرد نسبت با یادگیری زبان دوم به عنوان عوامل بیانگیزگی اشاره کرده اند.
جدول ٤ نیـز مؤیـد ایـن نکتـه اسـت و نشـان میدهـد کـه گرچـه اغلـب دانشـجویان معتقدنــد کــه رشــتۀ دبیــری و آمــوزش زبــان انگلیســی (٧٦%) و شــغل معلمــی (٨٦%) را از روی علاقــه انتخــاب کرده انــد، ٦٩% بــر ایــن باورنــد کــه انگیــزة آن هــا در طــول ســال هــای تحصیل در دانشگاه افزایش نیافتـه اسـت .
علـاوه بـر ایـن ، ایـن یافتـه حــاکی از ضــرورت توجــه بــه طرح هــایی همچــون طــرح ارزشــیابی صــلاحیت حرفــه ای (اصــلح ) در دانشــگاه فرهنگیــان اســت کــه میتوانــد موجــب تحــرک و پویــایی و انگیــزة دانشجومعلمان جهت تلاش بیشـتر در طـول دورة تحصـیل گـردد بـه ویـژه بـرای کسـانی کـه به دلیل احسـاس امنیـت شـغلی انگیـزة خـود را از دسـت داده انـد.
Demotivating factors for English language learning among university students.