چکیده:
شواهد گستردهای نشان میدهد که استیلای رویکرد پوزیتویستی در محیطهای آموزشی، زمینه انفعال فراگیران و افت نشاط و پویایی را رقم زده است. پژوهش حاضر با درک ضرورت سنجش رویکردهای نوین آموزشی، به بررسی میزان تاثیر تدریس مشارکتی بر انسجام گروهی دانشآموزان ابتدایی پرداخته است. بدین منظور از طرح شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با استفاده از گروههای دستنخورده استفاده گردید. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دوره ابتدایی پایه چهارم منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 است که 24 دانشآموز در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند و از روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای استفاده شد. ابزار مورداستفاده برای گردآوری دادهها، پرسشنامه محیط گروهی، کارون، ویدمایر و براولی (1985) بود. نتایج تحلیل کوواریانس (انکوا) نشان داد که تدریس مشارکتی بر انسجام گروهی دانشآموزان ابتدایی تاثیر معناداری دارد. بهطورکلی استفاده از ظرفیت تدریس مشارکتی، میتواند زمینه مطلوبی برای شکلگیری و تقویت پویایی و ارتقای فرهنگ کارهای گروهی در بین دانشآموزان مدارس ابتدایی، فراهم کند.
خلاصه ماشینی:
تأثیر تدریس مشارکتی بر انسجام گروهی دانش آموزان ابتدایی شهربانو حسن زاده پلکویی * کیوان صالحی ** علی مقدم زاده *** چکیده شواهد گسترده ای نشان میدهد که استیلای رویکرد پوزیتویستی در محیط های آموزشی، زمینه انفعال فراگیران و افت نشاط و پویایی را رقم زده است .
روش تدریس مشارکتی به افزایش انگیزه در یادگیری منجر میشود و درنتیجه ، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را فراهم میکند (شیخی فینی، زارعی و سعادت زاده ، ١٣٩١).
در زمینه تدریس و یادگیری مشارکتی، بیش از ١٢٠٠ پژوهش انجام شده است ؛ پژوهش های کرامتی (١٣٨٢)، گارسیا٣ (٢٠٠٧)، جانسون ٤ (٢٠٠٧)، لونینگ ٥ (١٩٩٣)، نیکلاس ٦ (١٩٩٤)، وایودی ٧ (٢٠٠١)، اسمیت ٨ (٢٠٠٥)، جانسون و جانسون (٢٠٠٩)، صیرفی (١٣٧٤)، ایوبی (١٣٧٧)، کنعانی (١٣٧٨)، شیخیانی (١٣٨٣)، میرزاخانی (١٣٨٤)، کرامتی (١٣٨٨)، ممبینی (١٣٧٧)، کلانتر قریشی (١٣٩٠)، صمدی شال (١٣٧٩)، پاکیزه (١٣٧٦)، قدرتی (١٣٨٠)، شعبانی (١٣٨٠)، صحرانورد (١٣٨٠)، کرامتی (١٣٨٠)، هونگ ٩ (٢٠٠٠)، ونمن ١٠ (٢٠٠٢)، ویتوریا١١ (١٩٩٥)، نیتیو١٢ (١٩٩٤) برتری یادگیری و تدریس مشارکتی نسبت به روش تدریس سنتی را تأیید کرده اند.
به دیگر سخن ، این پژوهش با هدف بررسی میزان تأثیر تدریس مشارکتی بر انسجام گروهی دانش آموزان به واسطه نحوه مشارکت آن ها در فرایند یاددهی ـ یادگیری انجام شده است .
در بررسی فرضیه پژوهش ، نتایج تحلیل کوواریانس در زمینه مقایسه تأثیر روش تدریس مشارکتی و سنتی بر میزان انسجام گروهی دانش آموزان موردبررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری از خود نشان داده اند.
The Effect of Teaching Science Using Education Management Model on Patten Students Self-Directed Learning 3 th Grade Secondary Schools.