چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای ارزش تکلیف در رابطه بین خودکارآمدی و نگرش نسبت به ریاضی بود. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی-همبستگی انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 380 دانشآموزان مقطع متوسطه از 4 دبیرستان دولتی شهر کرمان بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی یوشر و پاجارس (2009)، ارزش تکلیف پینتریچ و همکاران (1991) و نگرش نسبت به ریاضی لیم و چاپمن (2013) استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که خودکارآمدی اثر مستقیم (63/0) و غیرمستقیم (12/0) معنیداری بر نگرش نسبت به ریاضی دارد. همچنین اثر مستقیم ارزش تکلیف بر نگرش نسبت به ریاضی (66/0) و نقش واسطهای آن در رابطه بین خودکارآمدی و نگرش نسبت به ریاضی معنیدار بود (19/0). بهطورکلی، این متغیرها 48/0 درصد از واریانس نگرش نسبت به ریاضی را تبیین کردند. یافتههای پژوهش بیانگر اهمیت نقش خودکارآمدی و ارزش تکلیف در نگرش دانشآموزان نسبت به ریاضی بود.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش بیانگر اهمیت نقش خودکارآمدی و ارزش تکلیف در نگرش دانش آموزان نسبت به ریاضی بود.
درواقع ، خودکارآمدی یک تعیین کننده قوی از رفتار دانش آموزان است که بر نگرش و علاقه آنان اثر میگذارد (رایس و همکاران ، ٢٠١٣) و رابطه مثبتی با عملکرد تحصیلی (سارتاوی و همکاران ٧، ٢٠١٢) دارد.
مطالعات انجام شده نشان میدهند که بین خودکارآمدی و نگرش نسبت به ریاضی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (کاندو و قوس ٨، ٢٠١٦؛ هانولا٩، ٢٠١٦؛ وُکوویک ١٠ و همکاران ، ٢٠١٣؛ شنکل ١١، ٢٠٠٩؛ سانت و وان ١٢، ٢٠٠٧).
علاوه بر خودکارآمدی متغیر مهم دیگری که در نگرش دانش آموزان نسبت به ریاضی نقش دارد، ارزش تکلیف ریاضی است .
خضری آذر و همکاران (٢٠١٠) در مطالعه ای نشان دادند که خودکارآمدی ریاضی پیشگوییکننده مستقیم ارزش تکلیف است .
برای سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس خودکارآمدی ریاضی، ارزش تکلیف و نگرش نسبت به ریاضی استفاده شد.
به منظور بررسی نقش واسطه ای ارزش تکلیف در رابطه بین خودکارآمدی و نگرش نسبت به ریاضی از روش آماری تحلیل مسیر استفاده شد.
همچنین اثر غیرمستقیم خودکارآمدی از طریق ارزش تکلیف بر نگرش نسبت به ریاضی نیز معنیدار شده است .
بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه گری ارزش تکلیف در رابطه خودکارآمدی و نگرش نسبت به ریاضی بود.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 48(6), 849-863.
The role of self- efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning approaches and mathematics achievement.
The relationship between attitude and self-efficacy in mathematics among higher secondary students.