چکیده:
در پژوهش حاضر، سعی بر آن است تا دستاوردهای یادگیری مورد انتظار در رشته مدیریت آموزشی، در دورهی کارشناسی ارشد، مورد شناسایی قرار گیرد. روش مورداستفاده در پژوهش، کیفی بوده و بهمنظور گردآوری دادههای موردنیاز از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. پس از بررسی سوابق علمی و پژوهشی اعضای هیات علمی مدیریت آموزشی، 25 عضو هیئت علمی از دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی شهر تهران (ازجمله: تهران، شهید بهشتی، خوارزمی) از طریق نمونهگیری هدفمند همگون، بهعنوان افراد مشارکتکننده انتخاب و از بین آنها 11 نفر حاضر به انجام مصاحبه شدند. نظر بهضرورت کسب نظر کارفرمایان در شناسایی دستاوردهای یادگیری، با 5 نفر از کارفرمایان در حوزههای کاری مرتبط با آموزش و مدیریت آموزشی نیز مصاحبه شد. در خاتمه نیز، چارچوب پیشنهادی برنامه درسی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی بر مبنای دستاوردهای یادگیری مورد انتظار (با برخورداری از چهار حوزه کلی دستاوردهای آموزشی- دانشگاهی، سازمانی- مدیریتی، اجتماعی- فرهنگی، انسانی)، ترسیم شده است.
خلاصه ماشینی:
درعین حال ، نتایج حاصل از پژوهش های صورت گرفته نیز نشان میدهد برنامه های آموزش مدیران در دانشگاه ها با مشکلات اساسی روبه رو بوده (برنجی، ١٣٥٢ نقل از بیگدلی و همکاران ، ١٣٩١؛ موسیپور و شعبانی ورکی، ١٣٧٦؛ پورحقیقیزاده ، ١٣٧٩ نقل از شادفر و همکاران ، ١٣٩٠؛ علی میرزایی، ١٣٨١؛ عارفی، ١٣٨٤؛ هواس بیگی، ١٣٨٨؛ سعیدی رضوانی و بهره مند، ١٣٨٨؛ عبدالهی و قدیمی، ١٣٩٥؛ زین آبادی و کاوسی، ١٣٩٤) و لزوم بهره گیری از دستاوردهای یادگیری مورد انتظار در برنامه های 1.
در پژوهش حاضر نیز سعی بر آن بود تا از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته ، دستاوردهای یادگیری مورد انتظار در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی شناساییشده و بر این اساس ، چارچوب مفهومی برنامه درسی طراحی و ارائه گردد.
عامل سازمانی- مدیریتی: - مدیریت : دستاوردهای یادگیری تعریف شده این مؤلفه در راستای برنامه درسی دانشگاه های داخل کشور، مصاحبه های نیمه ساختاریافته و در سطح بین المللی در دانشگاه های شیکاگو، پوینت پارک و کارولینای شمالی موردتوجه و تأیید قرار گرفته است .
University of Redlands دستاوردهای یادگیری تعریف شده این مؤلفه در راستای مصاحبه های نیمه ساختاریافته قرار داشته و در سطح بین المللی در دانشگاه نوتری دیم ماربل مورد تأیید قرار گرفته است .
- رفتار فردی: دستاوردهای یادگیری تعریف شده این مؤلفه در راستای مصاحبه های نیمه ساختاریافته قرار داشته و در سطح بین المللی منطبق با برنامه درسی دانشگاه های ایوا، کالج سیاتل ، گرندکانیون بوده است .
edu\masters-degree-in-education University of Redlands http://www.