چکیده:
هدف این پژوهش کیفی بررسی قابلیتهای اساسی اعضای هیات علمی دانشگاه برای کشف الگوی مفهومی قابلیتهای حرفهای اعضای هیات علمی بوده است. روش مورداستفاده کیفیاکتشافی بود که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکتکنندگان در پژوهش 26 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 96-95 بودند. نوع انتخاب نمونه هدفمند بوده است و انتخاب نمونهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. دادهها نیز از طریق مصاحبه نیمه سازمانیافته جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها، از روش تحلیل ساختاریو تفسیری استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که قابلیت های اساسی اعضای هیات علمی شامل پنج قابلیت اصلی شامل قابلیت های عمومی، آموزشی، پژوهشی، تخصصی و اخلاق حرفهای است. قابلیت های عمومی شامل ویژگیهای روانی، فردی و نگرشی، قابلیتهای آموزشی شامل مهارتهای تدریس، مدیریت کلاس درس، کاربست اصول تربیتی، مخاطب شناسی، قابلیت های تخصصی شامل تسلط بر ابعاد دانش تخصصی، قابلیت های پژوهشی شامل اجرای پژوهش، تولید و انتشار آثار علمی و اخلاق حرفهای شامل مهارت های ارتباطی، اخلاق حرفهای در آموزش، اخلاق حرفهای در پژوهش و تعهد نسبت به دانشجو بود.
خلاصه ماشینی:
قابلیت های حرفه ای اعضای هیأت علمی در ابعاد مختلف بررسی شده است که در ادامه مهم ترین این پژوهش ها و دسته بندی ها، بیان میگردد.
یافته ها مصاحبه شوندگان در پاسخ به سؤال به نظر شما فردی که به عنوان یک عضو هیأت علمی در دانشگاه مشغول به کار می شود باید از چه قابلیت ها و مهارت هایی عمومی و تخصصی برخوردار باشد، ابتدا به اهمیت حرفه آموزش و تدریس در آموزش عالی و مسئولیت سنگینی که بر عهده اعضای هیأت علمی است ، تأکید داشته اند؛ و سپس با اشاره به وظایف اصلی اعضای هیأت علمی، به بررسی قابلیت های و مهارت های موردنیاز آنان در موفقیت حرفه ای پرداخته اند.
با جمع بندی دیدگاه ها، قابلیت ها و مهارت هایی که توسط مصاحبه شوندگان مورد تأکید قرار گرفته اند را میتوان در پنج حیطه قابلیت های عمومی، تخصصی، آموزشی، پژوهشی و اخلاق حرفه ای دسته بندی کرد که در ادامه به تفکیک این حیطه ها توضیح داده میشود.
اما آنچه در این حیطه بیشتر موردتوجه شش نفر از مصاحبه شوندگان (١، ٢، ٣، ٦، ١١ و ٢٦)، قرار گرفته این است که معتقدند قابلیت های آموزشی باید حتی قبل از شروع کار رسمی، به اعضای هیأت علمی آموزش داده شود.
انتقادپذیری نیز توسط پنج نفر (١٩/٣ درصد) از مصاحبه شوندگان به عنوان یکی دیگر از قابلیت های اعضای هیأت علمی برای ایفای مؤثر وظایف مطرح شده است .
Development of key competences of university teachers and managers, Procedia - Social and Behavioral Sciences,182, 187 – 196 Blaskova, M.