چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی فناوری نوین در حوزه فناوری اطلاعات و تأثیر این فناوریها در حوزه یادگیری بهویژه آموزش الکترونیکی بوده است. پیشرفتهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات طی سالهای اخیر، ابعاد مختلف زندگی بشری تحت تأثیر قرار داده بود. با گسترش فنآوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور، ابزارها و روشهای آموزش نیز دچار تحول شده بود؛ بهگونهای که افراد میتوانستند با استفاده از امکانات در دسترس به یادگیری بپردازند. بنابراین توسعه دورههای آموزش الکترونیکی بهسرعت رشد و گسترشیافته و ضمن ارتقا کیفیت آموزش به یکی از محبوبترین روشهای آموزشی تبدیل شده بود. در این مقاله به توسعه و پیشرفت فنآوریهای نوین مانند محاسبات ابری، اینترنت اشیاء، دادههای حجیم، طراحی واکنش گرا و فنآوری پوشیدنی و نقش بیبدیل آنها در آموزش الکترونیکی اشاره شد. علاوه بر این چالشهای پیشرو در زمینه آموزش الکترونیکی موردبررسی قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
یکی از روش های آموزشی که در آن فراگیر بر اساس تواناییهای خود به فعالیت و یادگیری میپردازد روش نوین آموزش الکترونیکی و نقش فن آوریهای نوین در این حوزه است (زاهد بابلان ، معینی کیا و درخشان فرد، ١٣٩٥).
امروزه با فن آوریهای نوین ازجمله آموزش الکترونیکی، آموزش مبتنی بر وب ، آموزش از راه دور و آموزش برخط روند آموزش تسهیل پیدا کرده و هزینه های آن کاهش یافته است ؛ به طوریکه فرد میتواند در هر زمان و مکانی که به اینترنت و شبکه دسترسی داشته باشد از این نوع آموزش استفاده کند (زارعی و جعفری نویمی پور، ١٣٩٣)، (ربیعی و فریادی، ١٣٩٥).
در این نوع آموزش چند ویژگی مانند جدایی افراد، وجود یک موسسه مانند دانشگاه پیام نور برای برنامه ریزی، آماده سازی و ارائه مواد آموزشی، استفاده از رسانه فنی مانند فایل های آموزشی و یا کتاب های خودخوان ، امکان ارتباط دوطرفه از طریق وب با برنامه های مدیریت سیستم یادگیری و امکان تقسیم کار پیشنهاد شده است (دریواکار و همکاران ، ٢٠١٥).
در تحلیل و بررسیهای انجام شده در این پژوهش و همچنین بر اساس پژوهش های صورت پذیرفته در (ملک محمدی و شیروانی، ١٣٩٣)، (زاهدبابلان ، معینی کیا و درخشانفرد، ١٣٩٥) میتوان موانع توسعه آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی داخل کشور را میتوان به شرح زیر دانست : - خط مشیهای جامع آموزشی و برنامه ریزی: در ابتدا خط مشی یک دولت یا سازمان باید بر توسعه فن آوریهای نوین باشد.