چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی وضعیت موانع استفاده از ابزارها و فنآوریهای آموزشی در نظام آموزش عالی الکترونیکی ایران است. روش پژوهش حاضر از لحاظ روش جمعآوری دادهها، پیمایشی و از لحاظ ماهیت، توصیفی از نوع ارزشیابی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان و اساتید مراکز آموزش عالی الکترونیکی ایران در سال تحصیلی 96- 1395 بوده است. از این تعداد، 741 نفر بهعنوان نمونه آماری تعیین و به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب و دادههای پژوهش جمعآوری گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. اعتبار پرسشنامه هم بر اساس آلفای کرونباخ و هم بر اساس ضریب همبستگی درونی با استفاده از نرمافزار ایموس و روش تحلیل عاملی تأییدی، تأیید گردیده است. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 867/0 به دست آمده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت موانع استفاده از ابزارهای آموزش در نظام آموزش عالی الکترونیکی ایران به طور معناداری مطلوب است. بااینحال، نگرش مثبت به استفاده از فنآوری، ترجیح استفاده از فنآوری در برقراری ارتباط و احساس آرامش و راحتی در استفاده از فنآوری از مهمترین موانع استفاده از ابزارها و فنآوریهای آموزش در نظام آموزش الکترونیکی ایران بود.
خلاصه ماشینی:
مدل سنجش موانع استفاده از ابزارها و فن آوري هاي آموزش در نظام آموزش عالي الکترونيکي ايران يافته ها در اين بخش ، ابتدا توزيع نمونه آماري بر حسب متغيرهاي مختلف نقش آموزشي ، جنسيت و گروه تحصيلي ارائه و سپس وضعيت اين موانع در سطح موانع فردي ، غيرفردي و مجموع مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
سؤال اول ) وضعيت موانع استفاده از فن آوري هاي آموزشي در نظام آموزش عالي الکترونيکي ايران چگونه است ؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) جداول ٣ و ٤ نشان مي دهد که ميانگين مشاهده شده براي سطوح مختلف موانع و نيز شاخص هاي آن ها به استثناء دانش زبان انگليسي مرتبط با فن آوري ، بزرگ تر از ميانگين مورد انتظار است .
٥٣٢) در سطح ٠/٥ بين وضعيت موانع استفاده از فن آوري آموزشي در نظام آموزش عالي الکترونيکي ايران تفاوت معناداري وجود دارد.
سؤال سوم ) آيا تفاوت معناداري بين وضعيت اين موانع در گروه هاي مختلف جامعه موردبررسي بر اساس متغيرهايي چون نقش آموزشي ، جنسيت و گروه تحصيلي وجود دارد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقايسه وضعيت موانع استفاده از ابزارهاي آموزش در نظام آموزش عالي الکترونيکي ايران بر حسب نقش آموزشي (جدول ٨) حاکي از تفاوت اين وضعيت به تفکيک مدرسان و دانشجويان است .
نتايج اين پژوهش نشان مي دهد که وضعيت موانع استفاده از ابزارهاي آموزش در نظام آموزش عالي الکترونيکي ايران در سه سطح موانع فردي ، غيرفردي و مجموع موانع به استثناء دانش زبان انگليسي ، به طور معناداري با شرايط مطلوب فاصله دارد.