چکیده:
هدف: یکی از مهمترین مسائل پیش روی زنجیرههای تأمین، هماهنگی سیاستهای موجودی عناصر زنجیره، اعم از تأمینکنندگان، تولیدکنندگان و توزیعکنندگان است. در این رابطه، پژوهش حاضر بهدنبال بررسی روند دستیابی عناصر شبکه تأمین نظام توزیع بنزین، به سطح موجودی بهینه است. روش: ابتدا شبکه تأمین شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی گیلان در قالب سیستمهای انطباقی پیچیده تعریف شد و در ادامه با استفاده از مدلسازی مبتنی بر عامل، به شبیهسازی این شبکه پرداخته شد. هسته اصلی این شبیهسازی را تعاملات بین عاملها یا اعضای شبکه تأمین در زمینه مدیریت موجودی با توجه به مقدار سفارش اقتصادی (EOQ) تشکیل دادهاند. یافتهها: نتایج شبیهسازی در نرمافزار نت لوگو نشان میدهد که مدلسازی مبتنی بر عامل شبکه در قالب یک سیستم انطباقی پیچیده، موجب شناخت بهتر از رفتار عاملهای شبکه تأمین در دستیابی به سطح موجودی بهینه شده و آنها را قادر میسازد به تخمین مناسبی از میزان سفارش اقتصادی، نقطه سفارش مجدد و هزینه کل خود، دست یابند. نتیجهگیری: بهطور خلاصه میتوان گفت که عاملهای موجود در شبکه تأمین، توانایی تأمین مشتریان خود را دارند و همزمان با عدم پرداخت هزینه نگهداری موجودی اضافه، با فروش از دست رفته نیز مواجه نخواهند شد.
Objective
One of the most important challenges of supply chains is the coordination of inventory policies among supply chain elements including suppliers, manufacturers, and distributors. Accordingly, the current study aims to investigate the achievement of the elements of the petrol distribution system to the optimal level of inventory.
Methods
At first, the supply network of National Guilan Oil Products Distribution Company is defined as a complex adaptive system and then, this network is simulated using agent-based modeling. The core component of this simulation consists of interactions between agents or members of the supply network in the context of inventory management based on the economic order quantity (EOQ).
Results
The results of simulation in Net Logo software showed that agent-based modeling of the network in the form of a complex adaptive system leads to better understanding of the behavior of supply chain agents in their achievement to the optimal inventory level and enables them to get the proper estimate of the economic order quantity, re-order point and total cost.
Conclusion
In summary, it can be seen that the agents in the supply chain have the ability to provide their customers’ needs and will not face lost sales as long as they do not pay extra inventory costs.