چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی سلامت روانی دانش آموزان سرآمد بر اساس ابعاد هوش عاطفی بود. بدین منظور 375 دانشآموز (254 دختر و 121 پسر) مشغول به تحصیل در مراکز پرورش استعدادهای درخشان شهرستان شیراز به روش خوشه ای تصادفی انتخاب و بهعنوان آزمودنی در این پژوهش شرکت نمودند. پرسشنامه هوش عاطفی و پرسشنامه سلامت عمومی بهعنوان ابزار سنجش مورداستفاده قرار گرفت. روائی سازهای هر یک از این ابزارها از طریق محاسبه ضریب همبستگی هر مولفه با نمره کل پرسشنامه و پایائی این ابزارها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ احراز گردید. یافته های پژوهش نشان از ارتباط ابعاد هوش عاطفی با شاخص های سلامت روانی داشت. تحلیلهای رگرسیونی چندگانه نشان داد که از میان ابعاد هوش عاطفی، خوشبینی قویترین عامل پیشبینی کننده سلامت روانی دانش آموزان سرآمد مشغول به تحصیل در مراکز پرورش استعدادهای درخشان است. بررسی الگوی این رابطه نشان از آن داشت که برخورداری از ویژگی خوشبینی، کاهش مشکلات مربوط بهسلامت روانی مشتمل بر شکایت از علائم جسمانی، اضطراب و کمخوابی، اختلال در کارکردهای اجتماعی و افسردگی را در پی دارد. این یافتهها در پرتو نتایج حاصل از مطالعات پیشین موردبحث قرار گرفت و از کاربردهای آن در تعلیم و تربیت دانش آموزان سرآمد سخن به میان آمد.
خلاصه ماشینی:
لذا، پژوهش حاضر بهمنظور بررسی نقش مؤلفههای هوش عاطفی در پیشبینی سلامت روانی دانش آموزان سرآمد دبیرستانی مشغول به تحصیل در مراکز پرورش استعدادهای درخشان ترتیب یافت و به این پرسشها پاسخ داد که آیا بین ابعاد هوش عاطفی مشتمل بر مهارتهای اجتماعی٬ کنترل عواطف٬ درک عواطف خود و دیگران و خوشبینی و شاخصهای چهارگانه سلامت روانی عبارت از علائم جسمانی٬ اضطراب / بیخوابی٬ اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی رابطهای وجود دارد؟ در این صورت، سهم هر یک از ابعاد هوش عاطفی در پیشبینی یکایک شاخصهای سلامت روانی دانشآموزان سرآمد به چه میزان است؟ روش پژوهش این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود.
یافتهها در پاسخ به نخستین پرسش این پژوهش که آیا بین ابعاد هوش عاطفی مشتمل بر مهارتهای اجتماعی٬ کنترل عواطف٬ درک عواطف خود و دیگران و خوشبینی و شاخصهای سلامت روانی عبارت از علائم جسمانی٬ اضطراب/کمخوابی، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی رابطهای وجود دارد؟ ضرایب همبستگی بین متغیرهای فوق محاسبه شد.
یافتهها در پاسخ به نخستین پرسش این پژوهش که آیا بین ابعاد هوش عاطفی مشتمل بر مهارتهای اجتماعی٬ کنترل عواطف٬ درک عواطف خود و دیگران و خوشبینی و شاخصهای سلامت روانی عبارت از علائم جسمانی٬ اضطراب/کمخوابی، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی رابطهای وجود دارد؟ ضرایب همبستگی بین متغیرهای فوق محاسبه شد.
بحث و نتیجهگیری هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد هوش عاطفی مشتمل بر مهارتهای اجتماعی، کنترل عواطف، درک عواطف خود و دیگران و خوشبینی با شاخصهای سلامت روانی عبارت از علائم جسمی، اضطراب/کمخوابی، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی در میان دانش آموزان سرآمد و تعیین سهم هر یک از ابعاد هوش عاطفی در پیشبینی یکایک شاخصهای سلامت روانی بود.