چکیده:
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی دوره متوسطه اول به لحاظ توجه به معضلات زیستمحیطی است تا مشخص شود تا چه حد در راستای مولفههای معضلات زیستمحیطی تدوینشدهاند. روش مورداستفاده در تحلیل محتوای پژوهش، آنتروبی شانون بوده و واحد تحلیل نیز به صفحات (متن، مضمون، پرسشها و تمرین و تصاویر) درمجموع 328 صفحه از کتابهای علوم تجربی دوره اول متوسطه را تشکیل داد. این بررسی با استفاده از ابزار چکلیست تحلیل محتوایی که دارای چهار مولفه اصلی آب، هوا، خاک و صوت و 55 مولفه فرعی است، بررسیشده که روایی محتوایی آن توسط مشخصات موضوعی تایید و ضریب اعتبار (پایایی) آن نیز 0/90 برآورد شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که در کتابهای علوم دوره اول متوسطه تحصیلی به معضلات زیستمحیطی کمتوجه شده است. بیشترین توجه در کتاب علوم تجربی پایه نهم و کمترین توجه مربوط به علوم تجربی پایه هشتم تحصیلی شده است. در کتابهای علوم تجربی دوره اول متوسطه تحصیلی در زمینه معضلات زیستمحیطی، بیشترین توجه به مسئله خاک و کمترین به معضلات صوتی بوده است. همچنین بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه خاک با (0/275=wj) و کمترین ضریب اهمیت مولفه صوت (0/199=wj) بوده است.
خلاصه ماشینی:
توزیع فراوانی مؤلفههای تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه هفتم ازلحاظ توجه به معضلات زیستمحیطی (به تصویر صفحه مراجعه شود) اطلاعات مربوط به جدول نشان میدهد مجموع فراوانی مؤلفههای معضلات زیستمحیطی تدریس شده در این کتاب 51 مورد است که میتوان نتیجه گرفت کتاب علوم تجربی پایه هفتم راهنمایی به ترتیب بیشترین توجه به معضلات آبی معادل با 25/37 درصد و کمترین توجه به معضلات صوتی معادل با 76/11 درصد نموده است.
توزیع فراوانی مؤلفههای تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه هشتم ازلحاظ توجه به معضلات زیستمحیطی (به تصویر صفحه مراجعه شود) دادههای مربوط به جدول 3 نشان میدهد که کتاب علوم تجربی پایه هشتم به ترتیب بیشترین توجه را به معضلات خاک و هوا هریک با 44/44 درصدد و معضلات صوتی بدون توجه بوده است.
توزیع فراوانی مؤلفههای تحلیلی محتوای کتاب علوم تجربی پایه نهم ازلحاظ توجه به معضلات زیستمحیطی (به تصویر صفحه مراجعه شود) دادههای مربوط به جدول 4 نشان میدهد که کتاب علوم تجربی پایه نهم به ترتیب بیشترین توجه را به معضلات خاک با 37/41 درصد و کمترین توجه را به معضلات صوت با 17/5 درصد نموده است.
ضریب اهمیت حاصل از جدول 7 (بار اطلاعاتی هر مقوله) (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول فوق نشان میدهد که در کلیه صفحات کتابهای علوم تجربی دوره اول متوسطه تحصیلی ضریب اهمیت مؤلفههای خاک و هوا نزدیک به هم هستند ولی بهطورکلی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه خاک (289/0=wj) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه صوت (199/0=wj) است.