چکیده:
فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری 2476-56 :19827
دوره ۰۴ شماره ۴ (۱)» زمستان ۱۳۹۷ 5 ۱۷۷۷۷۷۰۹۲
صفحات ۱۱۶-۱۰۰
بررسی عوامل تاثیر گذار بر تمایل به ادامه کسب و کار اینترنتی در بنگاههای
کوچک و متوسط استان تهران
کیوان شلتوکی
دکترا مدیریت بازرگانی. مدرس و مدیرگروه رشته های 115۳ و اطفاء حریق مرکز علمی و کاربردی منطقه آزاد اروند
هصرع 0) 6۷20۹3211016
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر عوامل درونی و بیرونی سازمان بر میل به ادامه کسب و کار اینترنتی در بنگاههای کوچک و
متوسط بوده است. به همین جهت با توجه به مطالعات و تحقیقات قبلی و با تکیه بر چهارچوب و تئوریهای موجود در این
حوزه اهداف و فرضیههایی مطرح شد. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیة شرکتهای کوچک و متوسط دارای وب سایت
فعال در استان تهران در سال ۱۳۹۵ بوده است. نمونه مورد مطالعه با استفاده از روش تصادفی و با استناد به جدول مورگان
شامل ۳/۸۴ شرکت بوده است. به منظور سنجش متغیرهای وابسته تحقیق از پرسشنامه 5۳ سوالی که بر اساس شاخص لیکرت
طراحی گردیده» استفاده شده است. همچنین قلبل ذکراست که دراین تحقیق. از ایرسننامه وامایا و همکاران (خ۲۰۱) ساخته
استفاده شده است که توسط محقق ترجمه شده ااست. در تحقیق حاضر بای تعیین روایی» و روش اعتبار محتوایی 9 برای
سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از نرمافزارهای |۳۷۲۵ 5۳0۹55 و
۳-5 استفاده شد. روش تجزیه و9 تحلیل زگرسیون کا0 بود و نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که مولفههای
عوامل درونی و بیرونی سازمان به تفکیک (شامل ویژگیهای مدیریت. ویژگیهای سازمان» ویژگیهای تکنولوژیکی و ویژگی
های محیطی)» به همراه مولفهی سطح پذیرش وب بر نیت تداوم وب سایت تاثیر معنا داری دارد.
واژههای کلیدی: نیت تداوم وب سایت. سطح پذیرش وب سایت. رگرسیون 05
خلاصه ماشینی:
با توجه به اين نکته مساله اصلي تحقيق حاضر بدين شرح خواهد بود: چه عواملي بر تمايل به ادامه کسب و کار اينترنتي در شرکت هاي کوچک و متوسط تاثير دارند؟ با اين هدف ، در اين پژوهش با اتکا به مدل ارائه شده توسط رامايا و همکاران ٢ (٢٠١٦) متغيرهاي نگرش مديران ، سطح نوآوري مديران ، سطح دانش IT مديران ، اندازه سازمان ، سطح دانش اطلاعاتي کارکنان ، مزيت نسبي تکنولوزيکي سازمان ، فشار و حمايت خارجي به عنوان مولفه هايي در نظر گرفته شده اند که بر تمايل به ادامه فعاليت وب سايت الکترونيکي بنگاه هاي کوچک و متوسط تاثير دارند.
1 Rogers 2 Santos 3 Chang, Won & Maruthappa 4 Roca, Chiu & Martínez 5 Thong, Hong & Tam 6 Imhof, Vollmeyer & Beierlein 115 فاکتورهاي داخلي سطح پذيرش وب مشخصات مدير عامل ، IT- نوآور، داشتن دانش ITداشتن نگرش پذيرش مشخصات سازماني - اندازه ، دانش سيستم هاي اطلاعاتي کارکنان -امنيت نيت تداوم وب سايت فاکتورهاي خارجي مشخصات تکنولوژيکي - مزايت نسبي، سازگاري، قيمت ، منيت مشخصات محيطي - فشار خارجي - حمايت خارجي شکل ١: مدل مفهومي پژوهش (رامايا و همکاران ، ٢٠١٦) فرضيات تحقيق فرضيه اصلي اول : مولفه هاي دروني سازمان بر ميل به ادامه کسب و کار اينترنتي در شرکت هاي کوچک و متوسط تاثير معني داري دارند.
نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر بررسي تاثير عوامل دروني و بيروني سازمان بر ميل به ادامه کسب و کار اينترنتي در بنگاه هاي کوچک و متوسط با اتکا به مدل رامايا و همکاران ، ٢٠١٦ بوده است .