چکیده:
در دهه های اخیر، بحث حسابداری ذهنی به عنوان یکی از موضوعات مورد توجه محققان قرار گرفته است. در این مطالعه به بررسی اثر حسابداری ذهنی بر رضایت مشتری پرداخته شده است. در این راستا از روش پیمایش و پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات و از نرم افزار PLS برای برازش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داده است که نوع محصولات، قیمت و مکان دارای اثر معناداری بر حسابداری ذهنی و حسابداری ذهنی دارای اثر معناداری بر رضایت مشتری است.
خلاصه ماشینی:
اقدم مزرعه و همکاران (١٣٩٥) در مطالعه اي با عنوان "بررسي نقش حسابداري ذهني در استفاده بهينه از فرصت ها" اذعان داشتند که حسابداري ذهني، مطالعه موضوع چگونگي تفسير افراد از اطلاعات براي اتخاذ تصميم بر اساس تجزيه و تحليل آنها از تاثير حوادث رخ داده در ذهنشان مي باشد که ممکن است از اصل عمومي منطقي بودن تخطي شود.
نتايج حاصل از مطالعه نشان مي دهد که رضايت بيشتر مشتري در هنگام تلاش بهبود خدمات واقعا براي آنچه مشتريان از دست داده اند و تجربه قبلي شکست خدمات تأثير قابل توجهي در مورد اثربخشي اين تلاش ها دارا مي باشد.
در نتيجه بر اساس مطالعات موجود، سعي شده است که به بررسي اثر حسابداري ذهني بر رضايت مشتري پرداخته شود.
در اين شکل متغيرهاي پنهان مطالعه شامل قيمت ، محصول ، مکان ، حسابداري ذهني و رضايت مشتري ، به همراه متغيرهاي آشکار که همان مولفه هاي معرفي شده در فوق براي هر متغير پنهان است ، نشان داده شده است .
نتايج نشان داده است که حسابداري ذهني با ضريب مثبت ٠/٨٩ بر رضايت مشتري اثر داشته و اين رابطه معنادار است .
جدول ٣- نتايج آزمون فرضيات (به تصویر صفحه رجوع شود) جمع بندي و پيشنهادات در اين مطالعه به بررسي اثر حسابداري ذهني بر رضايت مشتري پرداخته شده است .
بر اين اساس ، اثرات قيمت ، محصول و مکان بر حسابداري ذهني و اثر آن بر رضايت مشتري مورد بررسي قرار گرفت .