چکیده:
ﻫﺪف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿـــﺮ، ﺑﺮرﺳـــﯽ اﺛﺮ ﺑﺨﺸـــﯽ آﻣﻮزش راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻧﻈﻢ ﺟﻮﯾﯽ ﻓﺮآﯾﻨﺪی ﻫﯿﺠﺎن ﺑﺮ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻫﯿﺠﺎن و ﻣﺸﮑﻼت ﺳﻼﻣﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ دﺧﺘﺮان ﻧﻮﺟﻮان ﺑﺎ واﻟﺪﯾﻦ ﻣﻌﺘﺎد ﺑﻮد. روش: روش اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷــﺒﻪآزﻣﺎﯾﺸــﯽ از ﻧﻮع ﭘﯿﺶآزﻣﻮن-ﭘﺲآزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮔﻮاه ﺑﻮد. ﺑﺎ اﺳــﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی در دﺳﺘﺮس، 30 ﻧﻔﺮ از داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﻧﺎﺣﯿﻪ 3 ﮐﺮج ﮐﻪ واﻟﺪﯾﻦ ﻣﻌﺘﺎد داﺷﺘﻨﺪ و در ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ(ﮔﻠﺒﺮگ و ﻫﯿﻠﯿﺮ) ﻧﻤﺮه ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﺑﺮش ﮐﺴﺐ ﮐﺮده ﺑﻮدﻧﺪ، ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ در دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺸـﯽ و ﮔﻮاه ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﮔ ﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ10 ﺟﻠﺴﻪ آﻣﻮزش راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻧﻈﻢﺟﻮﯾﯽ ﻓﺮاﯾﻨﺪی ﻫﯿﺠﺎن درﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮدﻧﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد آﻣﻮزش راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻧﻈﻢﺟﻮﯾﯽ ﻓﺮاﯾﻨﺪی ﻫﯿﺠﺎن ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻐﯿﯿﺮ در 7 ﺧﺮده ﻣﻘﯿﺎس راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻫﯿﺠﺎن (ﻣﻼﻣﺖ ﺧﻮﯾﺶ، ﭘﺬﯾﺮش، ﻧﺸﺨﻮارﮔﺮی، ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻣﺠﺪد ﻣﺜﺒﺖ، ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻣﺠﺪد ﺑﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی، دﯾﺪﮔﺎه ﮔﯿﺮی و ﻣﻼﻣﺖ دﯾﮕﺮان) و ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺸﮑﻼت ﺳﻼﻣﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ (اﻓﺴـﺮدﮔﯽ، اﺿـﻄﺮاب، ﺟﺴــﻤﺎﻧﯽ و ﮐﻞ)ﺷـﺪه اﺳــﺖ. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﯾﮑﯽ از ﻣﺪاﺧﻠﻪﻫﺎی ﻣﻮﺛﺮ در ﺗﻨﻈﯿﻢ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻫﯿﺠﺎن و ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺸﮑﻼت ﺳﻼﻣﺖ، آﻣﻮزش ﻧﻈﻢﺟﻮﯾﯽ ﻓﺮاﯾﻨﺪی ﻫﯿﺠﺎن اﺳﺖ.
Objective
The aim of this study was to investigate the effectiveness of process emotion regulation strategies in cognitive emotion regulation strategies and general health problems among adolescent girls with addicted parents.
Method
A quasi-experimental research design along with pre-test/post-test and control group was employed for the conduct of this study. The number of 30 female high school students with addicted parents in municipal district three of Karaj was selected via convenience sampling method. These sample units had obtained scores higher than the cut-off one in General Health Questionnaire (Goldberg, & Hillier) and were randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group received 10 training sessions of process emotion regulation strategies.
Results
The results of this study showed that the training of process emotion regulation strategies has brought about changes in seven subscales of cognitive emotion regulation strategies (self-blame, acceptance, rumination, positive refocus, planning, observing, and other-blame) and has reduced general health problems (depression, anxiety, physical difficulties, and total health problems) in adolescent girls.
Conclusion
Process emotion regulation strategies is one of the effective interventions in cognitive emotion regulation strategies and reduction of health problems.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج نشان داد آموزش راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان باعث تغییر در ٧ خرده مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (ملامت خویش ، پذیرش ، نشخوارگری، تمرکز مجدد مثبت ، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، دیدگاه گیری و ملامت دیگران ) و کاهش مشکلات سلامت عمومی (افسـردگی، اضـطراب ، جســمانی و کل ) شـده اســت .
الگوهای خانوادگی قوی برای ابتلا به اعتیاد وجود دارد کـه بـه عنوان مثال ، کودکان دارای والدین ســـوءاســـتفاده کننده از مواد، بیش از دو برابر در معرض احتمال آلودگی به اختلال الکل یا مصــرف مواد در جوانی نســبت به همســالان خود قرار میگیرند.
Solis, Shadur, Burns, & Hussong 2.
Hien, Cohen, Caldeira, Flom, & 2.
Ehret, Kowalsky, Rief, Hiller, & 3.
چگونگی ارزیابی ســیســتم شــناختی فرد در مواجهه با حوادث منفی از اهمیت بالایی برخوردار اسـت و سـلامت روانی افراد، حاصل تعامل راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان و ارزیـابی درســـت از موقعیـت های تنش زا میباشـــد (کارنفســـکی و کرایچ ، ٢٠٠٦؛ نقل از قائدنیای جهرمی و همکاران ، ١٣٩٣).
(رجوع شود به تصویر صفحه) همـانگونـه کـه در جدول ٤ مشـــاهده میشـــود، آموزش راهبردهای نظم جویی فرآیندی هیجـان در هفـت خرده مقیاس ملامت خویش ، پذیرش ، نشـــخوارگری، تمرکز مجدد مثبت ، تمرکز مجـدد بر برنـامه ریزی، دیدگاه گیری و ملامت دیگران موثر بوده اســـت .
Parker, Taylor, Eastabrook, Schell, Daughters, & Lejuez & Wood نتـایج نشـــان داد آموزش راهبردهـای نظم جویی فراینـدی هیجـان باعث بهبود ســـلامت عمومی میشـــود.