چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت استخدامی های حوزه عل ماطلاعات و دانش شناسی در کتابخانهها است. روش: در این پژوهش علاوه بر توجه به ادبیات پژوهش به مرور آمارهای
ارائه شده از کتابخانههای دانشگاهی تهران و کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای
عمومی کشور پرداخته شده است و طبق آمار ارائه شده توسط این سازمانها تعداد کتابداران
رشته علم اطلاعات و دانش شناسی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: نتایج نشان داد که
حدود ۲۶/۷ درصد کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای دولتی و ۴۲ درصد از کتابدارن
شاغل در کتابخانههای وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور فاقد مدرک علم اطلاعات و
دانششناسی (کتابداری و اطلاعرسانی) هستند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که
درصد زیادی از موقعیتهای شغلی دانش آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش ششناسی توسط
کتابخانهها و سوی دیگر موجب اشباع بازار کار رشته شده است.
خلاصه ماشینی:
روش : در این پژوهش علاوه بر توجه به ادبیات پژوهش به مرور آمارهای ارائه شده از کتابخانه های دانشگاهی تهران و کتابخانه های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور پرداخته شده است و طبق آمار ارائه شده توسط این سازمان ها تعداد کتابداران متخصص و غیرمتخصص مشخص شده اند و بعد از بررسی آمارها وضعیت بازار کار و استخدامی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی مورد تحلیل قرار گرفته است .
کلید واژه ها: امنیت شغلی ، بازار کار، علم اطلاعات و دانش شناسی ، کتابخانه ها، نهاد صنفی مقدمه از عواملی که می توانند در موفقیت کتابخانه ، برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده مؤثر باشند، وجود ساختمان مناسب ، مجموعه منابع اطلاعاتی مناسب ، سازماندهی کامل و دقیق و اشاعه گزینشی اطلاعات است ؛ که این مهم محقق نخواهد یافت مگر توسط نیروی انسانی متخصص ، فرهیخته ، دلسوز و خلاق در کتابخانه (موکهرجی ، ١٣٨٢؛٣٥) یکی از انگیزه های دانشجویان از ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ، ارشد ١.
ایران از جمله کشورهایی است که نیاز به پیشرفت در حوزه های علمی ، فرهنگی و اجتماعی دارد و کتابخانه های یکی از مراکزی می باشند که به کشور جهت دستیابی به اهداف عالی کمک می کنند، بنابراین طبیعیست که روز به روز بر تعداد کتابخانه ها افزوده می شود ولی با این حال طبق پژوهش های (بیگدلی و همکاران ، ١٣٩١) بسیاری از دانش آموختگان رشته در انتظار شغل مانده اند.