چکیده:
در پژوهش حاضرء میزان سواد دیجیتالی دبیران شاغل در مدارس راهنمایی شهرستانهای استان
تهران سنجیده و سپس ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بررسی گردیده است. پژوهش
از نظر هدف. کاربردی و از نظر شیوهی گرد اطلاعات. توصیفی-همبستگی است. یافتههای
پژوهش نشان داد که میزان سواد دیجیتالی دبیران در مهارتهای اطلاعات عمومی. مدیریت فایل.
ورد و مهارتهای ارتباطی بالاتر از حد متوسط و در مهارت نگهداری از سیستم و امنیت اطلاعات.
اکسل. پاورپوینت. وب و پایگاه داده در حد ضعیفی است. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که
بین متغیرهای سواد دیجیتالی دبیران و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری
وجود دارد.
فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از عوامل تغییر در کلاسهای درس است و تاثیر آن در توسعه
دانش و ایجاد تسهیل و تسریع در امر یادگیری در عصر حاضر امری انکارناپذیر است. این اتفاق
نظر وجود دارد که استفاده ازفناوریهای نوین باعث افزایش کیفیت تدریس و یادگیری میگردد.
جدید به دانشآموزان را ندارند. بنابراین لازم است دبیران شناخت کافی از فناوریهای اطلاعاتی
و ارتباطی را داشته و توانایی استفاده کارامد از آنها داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
جدول شماره ٥: رابطه بین سواد دیجیتالی دبیران در بعد نگهداری سیستم و امنیت اطلاعات و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج حاصل از اجرای آزمون همبستگی پیرسون با توجه به سطح معنی داری (sig:٠٠٠٠) در سطح اطمینان ٩٩ درصد و بصورت دو دامنه نشان دهنده ،رابطه معنی دار بین متغیرهای پژوهش 20 می باشد.
جدول شماره ٧: رابطه بین سواد دیجیتالی دبیران در بعد کار با اکسل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج حاصل از اجرای آزمون همبستگی پیرسون با توجه به سطح معنی داری (sig:٠٠٠٠) در سطح اطمینان ٩٩ درصد و بصورت دو دامنه نشان دهنده ،رابطه معنی دار بین متغیرهای پژوهش می باشد.
جدول شماره ٩: رابطه بین سواد دیجیتالی دبیران در بعد مهارت های ارتباطی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج حاصل از اجرای آزمون همبستگی پیرسون با توجه به سطح معنی داری (sig:٠٠٠٠) در سطح اطمینان ٩٩ درصد و بصورت دو دامنه نشان دهنده ،رابطه معنی دار بین متغیرهای پژوهش می باشد.
جدول شماره ١١: رابطه بین سواد دیجیتالی دبیران در بعد کار با پایگاه داده و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج حاصل از اجرای آزمون همبستگی پیرسون با توجه به سطح معنی داری ٠/٠٠٠ در سطح اطمینان ٩٥ درصد و بصورت دو دامنه نشان دهنده ،رابطه معنی دار بین متغیرهای پژوهش است .