چکیده:
هدف اصلی مقاله حاضر پاسخ به این سوال اساسی است که از میان سه متغیر احساس اثربخشی سیاسی، کسب منفعت و عزت اجتماعی، کدام یک نقش تعیینکنندهتری در تبیین مشارکت سیاسی دارند. تعداد نمونه 800 نفر میباشد که از دو جامعه آماری انتخاب شدند. جامعه اول شامل ساکنان شهرهای بابل و ساری و جامعه آماری دوم دربرگیرنده دانشجویان دانشگاه مازندران و علوم و تحقیقات تهران میباشد. یافتهها نشان میدهد که میانگین مشارکت انتخاباتی افراد بیشتر از مشارکت غیر انتخاباتی آنان است و زنان بیشتر از مردان به دنبال کسب منفعت در جریان انجام فعالیتهای سیاسیاند. یافتهها همچنین حاکی از آن است که انواع مشارکت سیاسی با سه متغیر اصلی مطرح شده رابطه معناداری دارند. در رگرسیون خطی چند متغیره بین متغیرهای وابسته مشارکت سیاسی انتخاباتی، غیر انتخاباتی و کل با متغیرهای مستقل احساس اثربخشی سیاسی، کسب منفعت و عزت اجتماعی مشخص گردید که در هر سه مدل نهایی ارائه شده، متغیر کسب عزت اجتماعی از مدل خارج گردیده است و میزان تاثیر گذاری احساس اثربخشی سیاسی بر انواع مشارکت سیاسی بیشتر از میزان تاثیرگذاری متغیر کسب منفعت بر متغیرهای وابسته مذکور است.
خلاصه ماشینی:
com چکیده هدف اصلی مقاله حاضر پاسخ به این سوال اساسی است که از میان سه متغیر احساس اثربخشی سیاسی، کسب منفعت و عزت اجتماعی، کدام یک نقش تعیینکنندهتری در تبیین مشارکت سیاسی دارند.
در تبیین مشارکت سیاسی، کدام یک از سه متغیر مطرح شده، قدرت تبیینکنندگی بیشتری دارند؟ مروری بر ادبیات تحقیق عظیمی هاشمی و دیگران(1394) پیمایشی تحت عنوان "بررسی علل افزایش قبولی دختران در کنکور سراسری با تاکید بر پیامدهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن" انجام دادهاند که نتایج آن حاکی از آن است که میانگین مشارکت سیاسی در هر دو گروه زنان دارای تحصیلات دانشگاهی و شاغل و زنان بدون تحصیل دانشگاهی و غیر شاغل بسیار کم میباشد.
چارچوب نظری از آنجا که در مقاله حاضر هدف اصلی بررسی تاثیر سه متغیر مستقل احساس اثربخشی سیاسی، کسب منفعت و کسب عزت اجتماعی بر مشارکت سیاسی است، چارچوب نظری تحقیق بر اساس سه نظریه بنا گردید که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.
نوع پژوهش، جامعه آماری و ابزار گردآوری داده ها جهت بررسی تاثیر احساس اثربخشی، کسب منفعت و عزت اجتماعی بر مشارکت سیاسی از روش پیمایشی استفاده شده است.
دادههای جدول مذکور نشان میدهد که: 1)رابطه بین احساس اثربخشی با مشارکت سیاسی انتخاباتی در سطح نسبتا قوی و رابطه کسب منفعت و عزت اجتماعی با متغیر وابسته مذکور در حد نسبتا متوسط قرار دارد.
مقایسه بتاها نشان میدهد که میزان تاثیر متغیر احساس اثربخشی(426/0) بر مشارکت سیاسی انتخاباتی بیشتر از تاثیر کسب منفعت(089/0) بر متغیر وابسته مذکور است.