چکیده:
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف طراحی و هنجاریابی پرسشنامه سنجش اثربخشی برنامه درسی دوره های آموزش ضمن خدمت الکترونیکی مدیران انجام شده است<br /> روشها: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن کلیه مدیران نواحی چهارگانه شیراز هستند در این تحقیق از بین نواحی چهارگانه، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای به صورت تصادفی، ناحیه ۳ به عنوان نمونه انتخاب شد سپس به روش نمونه گیری سرشماری، پرسشنامه بین کل مدیران مدارس دولتی و غیرانتفاعی این ناحیه (۲۴۲ مدیر) توزیع شد. در این تحقیق، با استفاده از اهدافی که میرکمالی درباره مدیریت آموزشی مطرح کرده و اصول مطرح شده درباره سایر عناصر برنامه درسی الکترونیکی نظیر محتوای الکترونیکی پراتا و لوپز(۲۰۰۵)، مواد و منابع آموزشی نیدیو(۲۰۰۵)، فعالیت های یادگیری هلمز و گاردنر(۲۰۰۶)، راهبردهای یاددهی یادگیری گاریسون(۲۰۰۶)، ارزشیابی از برنامه درسی مجازی نیدیو(۲۰۰۵)پرسشنامه ای طراحی شد دادهها از طریق آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بررسی شد.<br /> یافته ها: در تحلیل عاملی اکتشافی، عامل های شش عامل اساسی مقاصد و اهداف، محتوا، فعالیت های یادگیرنده، راهبردهای یاددهی و یادگیری(تدریس)، مواد و منابع آموزشی، ارزشیابی روی هم رفته،۶۳۴/۵۷ درصد از کل واریانس سنجش اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت مدیران را تبیین می کند و تعداد۱گویه حذف و تعداد گویه های پرسشنامه از ۲۸ به ۲۷ گویه تقلیل یافت.نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که گویه های پرسشنامه برنامه درسی دوره های آموزش ضمن خدمت مجازی مدیران آموزشی مورد پذیرش قرار می گیرد.<br /> نتیجه گیری: مقیاس پرسشنامه برنامه درسی دوره های آموزش ضمن خدمت مجازی مدیران آموزشی از روایی محتوایی و سازه ای مطلوب برخوردار است و می توان از آن برای ارزیابی دوره های آموزش ضمن خدمت مدیران آموزشی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق ، با استفاده از اهدافی که میرکمالی درباره مدیریت آموزشی مطرح کرده و اصول مطرح شده درباره سایر عناصر برنامه درسی الکترونیکی نظیر محتوای الکترونیکی پراتا و لوپز(٢٠٠٥)، مواد و منابع آموزشی نیدیو(٢٠٠٥)، فعالیت های یادگیری هلمز و گاردنر(٢٠٠٦)، راهبردهای یاددهی یادگیری گاریسون (٢٠٠٦)، ارزشیابی از برنامه درسی مجازی نیدیو(٢٠٠٥)پرسشنامه ای طراحی شد داده ها از طریق آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بررسی شد.
در این تحقیق ، برای ساخت و هنجاریابی پرسشنامه برنامه درسی دوره های آموزش ضمن خدمت مجازی مدیران آموزشی با استفاده از اهدافی که میرکمالی ( ,Merkamali ٢٠١٣) درباره مدیریت آموزشی مطرح کرده و اصول مطرح شده درباره سایر عناصر برنامه درسی الکترونیکی نظیر محتوای الکترونیکی پراتا و لوپز(٢٠٠٥ ,Prata and Lopez)، مواد و منابع آموزشی نیدیو (٢٠٠٥ ,Naidu) فعالیت های یادگیری هلمز و گاردنر( Holmes and ٢٠٠٦ ,Gardner)، راهبردهای یاددهی یادگیری گاریسون (٢٠٠٦ ,Garrison)، ارزشیابی از برنامه درسی مجازی نیدیو (٢٠٠٥ ,Naidu) پرسشنامه ای طراحی شد جهت بررسی روایی صوری و محتوایی، پرسشنامه طراحی شده در اختیار اساتید دانشگاه در رشته های روان شناسی، برنامه ریزی درسی و آموزشی قرار گرفت و روایی صوری و محتوایی آن تایید شد همچنین پایایی این پرسشنامه بر اساس روش آماری آلفای کرانباخ ٨٣ صدم برآورد شد.
در بررسی پرسشنامه طراحی برنامه درسی دوره های آموزش ضمن خدمت مجازی مدیران آموزشی مشخص شد که راهبردهای یاددهی و یادگیری(تدریس ) از دیگر عناصر طراحی برنامه درسی است همسو با این یافته ، می توان به عناصر مطرح شده توسط کلاین (٢٠٠٣ ,Klein) و آکر (٢٠٠٦ ,Akker) اشاره کرد.
Amutha S (2016) Impact of e-Content Integration in Science on the Learning of Students at Tertiary Level, International Journal of Information and Education Technology, 6 (8): 634-646.