چکیده:
هدف از انجام این پژوهش مقایسه روند عملکرد دانش آموزان در دو آزمون تیمز 2011 و تیمز 2015 است تا تاثیرات منفی یا مثبت ناشی از تغییرات برنامه درسی بررسی شود. روش انجام این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات توصیفی از نوع علی مقایسه ای و مقطعی است. جامعه آماری کل مدارس شرکت کننده در آزمون تیمز 2011 و نمونه آماری همان مدارسی از شهر شیراز بودند که در آزمون تیمز 2011 شرکت کرده و در سال 2015 مجددا از آن ها آزمون تیمز اخذ گردید. روش نمونهگیری همان روش اجرا شده در تیمز 2011 که به صورت نمونهگیری خوشه ای دو مرحلهای طبقهبندی شده منظم بوده استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش آزمون بینالمللی تیمز 2011 بوده که توسط انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) در سال 2011 تهیه شده است. این آزمون به دلیل این که آزمون استاندارد جهانی است روایی آن تایید شده و برای محاسبه پایایی آن نیز از روش الفای کرونباخ بر روی حدود 30 نفر از افراد جامعه آماری مورد مطالعه برآورد شد و ضریب 85/0 به دست آمد که نشان از پایایی آن دارد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره (مانووا) استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین متوسط عملکرد کلی دانش آموزان شرکت کننده در آزمون تیمز 2015 و 2011 تفاوت معنیداری(p>0/01) وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
یافته ها و اطلاعات به دست آمده از این گونه مطالعات منبع مهم و تعیین کننده برای کشف و شناسایی نقاط ضعف و قوت نظام های آموزشی کشورها در مقیاس ملی و بین المللی و ارائه راه کارهای علمی و موثر در بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری است (Erfy Bin Ismail(2015) & Bakhshalizadeh(a),(2014)) تیمز یک مطالعه بلندپروازانه ، سخت و پیچیده است که شامل روش های پیچیده برای نمونه گیری، ارزیابی موفقیت آمیز دانش آموزان ، تجزیه و تحلیل داده ها و گزارش از نتیجه کار می باشد.
چارچوب برنامه تحصیلی تیمز برای ریاضی و علوم ٣ بعد را شامل می شود: ١-محتوای موضوع : اشاره دارد به محتوای ریاضیات و علوم و آیتم های مورد نظر آن ها 1 Trend In International Mathematics And Science Study (TIMSS) 2 International Association For The Evaluation Of Educational Achievement (IEA) ٢-انتظارات عملکرد: توصیف یک نمونه از عملکرد یا رفتار که ممکن است از آیتم های این تست استخراج شود.
مولیس ، مارتین و لاولس (٢٠١٦ ,Loveless &Mullis, Martin ) در جدیدترین تحقیقات خود تحت عنوان "بررسی روند ٢٠ساله بین المللی عملکرد، پیشرفت تحصیلی، دستورالعمل و برنامه درسی ریاضی و علوم " به ارزیابی تمام جنبه های تیمز ٢٠١٥ شامل : بررسی عملکرد دانش آموزان در روند ٢٠ساله ، بررسی تغییرات در برنامه درسی و آموزش ، کاوش کردن در زمینه های آموزش اعم از ویژگی مدارس ، کلاس های درس ، معلمان و مدیران ، بررسی کوتاه مدت و بلند مدت توزیع دستاوردها در داخل کشورها، بررسی میزان لذت بردن دانش آموزان از ریاضیات و اعتماد به نفس در می باشد پرداخته اند.