چکیده:
یکی از دغدغههای اصلی تمامی سازمانهای نظامی- امنیتی فرار از غافلگیریهای ناشی از پدیدههای شگفتیساز و به حداقل رساندن هزینههای ناشی از این رویدادها از طریق پیشبینی دامنه وسیعی از آنها و کسب آمادگی برای مواجهه شدن با این شگفتیها است. سوال اصلی پژوهش این است که مراکز مطالعاتی، فرماندهان و افسران نظامی کشور، چگونه میتوانند قبل از غافلگیری، شگفتیسازهای مرتبط با حوزه فعالیت خود را درک، پیشنگری و مدیریت کنند. در این پژوهش عنوان شده است که افسران و کارشناسان تصمیمسازِ نظامی به دلیل خو گرفتن با فعالیتهای روزمره و عادت کردن به رویهها و روندهای جاری سازمان، قادر به دیدن بسیاری از شگفتیسازها نیستند، از این روی سازمانهای نظامی ما نیازمند سازوکارهای متفاوتی برای استخراج و پیشبینی شگفتیسازهای حوزه کاری خود هستند. این پژوهش با تکیه بر روش مرور منابع و مطالعات کتابخانهای پیشنهاد میکند که برای درک شگفتیسازهای نظامی در کشور نیازمند ترکیب روشهای ذهنانگیزی، دلفی غیرنظامی، پنلهای تخصصی و پایش و پویش دائمی است. حاصل ترکیب این روشها، چارچوبی بدست میدهد که میتواند بدین منظور کاربرد داشته باشد. این چارچوب در 6 گام شامل؛ کشف و شناسایی، تطبیق، برآورد، سناریوپردازی، پیامدپژوهی و ارائه راهبرد، تدوین و برای بهرهبرداری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش عنوان شده است که افسران و کارشناسان تصمیمساز نظامی به دلیل خو گرفتن با فعالیتهای روزمره و عادت کردن به رویهها و روندهای جاری سازمان، قادر به دیدن بسیاری از شگفتیسازها نیستند، از این روی سازمانهای نظامی ما نیازمند سازوکارهای متفاوتی برای استخراج و پیشبینی شگفتیسازهای حوزه کاری خود هستند.
پژوهش حاضر با درک اهمیت و ضرورت فهم شگفتیسازهای دفاعی– نظامی و با تاکید بر افزایش تعداد و گستره این شگفتیها و اثرگذاری آنها بر آینده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و برای جلوگیری از غافلگیری و کاهش هزینههای ناشی از غافلگیری، ضمن بررسی چارچوب مطلوب و مناسب برای مطالعه شگفتیسازها در جهان پیچیده و آشوبناک که توسط پترسون ارائه شده است، به دنبال توسعه چارچوبی برای مطالعه نظامند و هدفمند شگفتیسازهای نظامی– دفاعی است.
این الگو از آن روی که شرایط خاص نیروهای مسلح را در نظر نمیگیرد و برآوردهای آن بسیار عامتر است و از طرف دیگر نگاه سناریویی به شگفتیسازها را تجویز نمیکند و پیامد هر شگفتیساز را نیز به صورت نظامند تعیین نمیکند برای مطالعه شگفتیهای نظامی – دفاعی مناسب نبوده و نیازمند توسعه متناسب با ویژگیهای نظامیگری است.
"/> و نکات راهبردی افزوده شده در خصوص اهمیت مشارکت غیرنظامیان در فرایندهای کشف و ارزیابی و چگونگی تجزیه و تحلیل علائم ضعیف نظامی، به نظر میرسد چارچوب پیشنهادی برای شگفتیسازهای نظامی – دفاعی با در نظر گرفتن: ضرورت و اهمیت این شگفتیها برای کل جامعه، پیامدهای احتمالی آنها، ضرورت ترسیم سناریوهای هر شگفتی و چگونگی استخراج راهبردهای مناسب، نیازمند چارچوبی 6 مرحلهای هستیم.