چکیده:
<span lang="FA" dir="RTL">در حال حاضر، نقش واحدهای تجاری تغییرات زیادی کرده است و انتظار میرود که این واحدها </span><span lang="FA" dir="RTL">فقط</span><span lang="FA" dir="RTL">به فکر افزایش سودآوری نباشند و در قبال کارهای خود، به اجتماع پاسخگو نیز باشند. دلیل این امر، آن است که واحد تجاری نمیتواند بدون اجتماع، فعالیت داشته باشد و اجتماع نیز به واحد تجاری نیاز دارد. از اینرو، رابطهای دوطرفه بین این دو، شکل گرفته است. به همین منظور، مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها، هم برای آنها و هم برای اجتماع سودمند است. شکل اولیه مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی، دارای جنبههای قوی مذهبی، پدرسالاری و نوعدوستی است، اما مفهوم نوین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها، بهصورت مستقیم روی کارهای روزمره تجاری و تأثیر آنها بر طیف وسیع ذینفعان، متمرکز شده است. در دهه 1950، تنها تعهد به جامعه مطرح بود؛ به مرور در قرن 21، دغدغههای زیستمحیطی و اجتماعی، اقدامات داوطلبانه، رفتار اخلاقی، توسعه اقتصادی، بهبود کیفیت زندگی شهروندان، حقوق بشر، حقوق کار، حفاظت از محیطزیست، مبارزه با فساد، تشویق ایجاد شفافیت و پاسخگویی مناسب، حائز اهمیت شده است. در مقاله حاضر، پس از مرور مفاهیم، ابعاد، نظریهها و پانزده مدل مسئولیتپذیری اجتماعی، میتوان بیان نمود که بعد از گذشت بیش از 50 سال از این مفهوم، همچنان ارائه تعریفی واحد برای آن، کار دشواری است، اما نکته حائز اهمیت آن است که بیشتر تعاریف، شرکتها را در برابر جامعه مسئول میدانند. از اینرو، برای پاسخگویی در برابر جامعه، نیاز است مباحث نظری مسئولیتپذیری اجتماعی، بهصورت دقیق در عمل هم اجرا شوند</span>.<br /> <strong><span style="font-size: 16.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها:</span><span style="font-size: 16.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">مفاهیم، ابعاد، نظریهها و مروری بر مدلهای آن</span></strong>
خلاصه ماشینی:
مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها: مفاهیم ، ابعاد، نظریه ها و مروری بر مدل های آن نظام الدین رحیمیان ،١ مرتضی کاظم پور 2 تاریخ دریافت : ٩٥/١١/١٢ تاریخ پذیرش : ٩٦/٠٣/١٦ چکیده در حال حاضر، نقش واحدهای تجاری تغییرات زیادی کرده است و انتظار میرود که این واحدها فقط به فکر افزایش سودآوری نباشند و در قبال کارهای خود، به اجتماع پاسخ گو نیز باشند.
در مقاله حاضر، پس از مرور مفاهیم ، ابعاد، نظریه ها و پانزده مدل مسئولیت پذیری اجتماعی، میتوان بیان نمود که بعد از گذشت بیش از ٥٠ سال از این مفهوم ، همچنان ارائه تعریفی واحد برای آن ، کار دشواری است ، اما نکته حائز اهمیت آن است که بیشتر تعاریف ، شرکت ها را در برابر جامعه مسئول میدانند.
“Strengthening Stakeholder-Company Relationships through Mutually Beneficial Corporate Social Responsibility Initiatives”, Journal of Business Ethics, Vol. 85, No. 1, pp.
“A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Social Performance”, Academy of Management Review, Vol. 4, pp.
(1960) , “Can business afford to ignore its social responsibility?” California Management Review, Vol. 2, No. 3, pp.
“Building corporate social responsibility into strategy”, European Business Review,Vol. 21,No. 2,pp.
“Theoretical Foundations of Corporate Social Responsibility and Research Paradigms in Professional Accounting”, Management Accounting, Vol. 7, No. 3, pp.
Journal of Corporate Social Responsibility and Environmental Management, Vol. 18, No. 6, 352-369.
“Corporate social responsibility and reporting it”, Journal of Health Accounting,Vol. 4, No. 2, pp.