چکیده:
هدف از این مقاله، بررسی تاثیر شایستگی مدیران مدارس شهرستان دورود بر عملکرد آنا ن است . پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی و بر پایه مدل معتبر چارچوب ارزشهای متضاد کامرون و کوئین 2006 ) استوار است. در این پژوهش 78 نفر از مدیران مدارس و 211 نفر از معلمان آنان به پرسشنامه ) سنجش شایستگی مدیران و 211 نفر از معلمان به پرسشنامه سنجش عملکرد مدیران پاسخ دادند . جامعه آماری این مطالعه از 96 مدیر در 96 مدرسه تشکیل شده است . تحلیل داده ها نشان داد که میانگین نظر مدیران و معلمان آنان در مورد میزان شایستگیهای مدیران پایینتر از حد مفروض بوده و بین دیدگاههای آنان نیز تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین میانگین نظر معلمان در مورد میزان عملکرد مدیران پایینتر از حد مفروض بود. به علاوه تحلیل دادهها نشان داد که شایستگیهای مدیران بر عملکردشان تاثیر دارد و از میان 12 متغیر مفروض در مدل ذکر شده، متغیر مد یریت نوآوری بیشترین تاثیر را بر عملکرد آنان دارد.
خلاصه ماشینی:
Carroll Anna and McCrackin Judith شايستگي مديران مي تواند به عنوان دانش ، مهارت ، توانايي ها و گاهي اوقات نگرش ها و تمايلات مورد نياز براي مديريت ، رهبري و هدايت ديگران تعريف شود؛ همچنين مي توان د به مديران کمک نمايد تا افراد را در فرهنگ هاي پويا و در حال تغيير تحويل خدمات ، مديريت کنند (مکينون و ديگران ١، ٢٠٠٣).
جدول (٢) نتايج آزمون t تک متغيره براي آزمون ميزان شايستگي و عملکرد مديران (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال چهارم پژوهش : آيا بين ادراک مديران و کارکنان آن ان از شايستگي تفاوت وجود دارد؟براي پاسخ به اين سؤال پژوهش ، با توجه به نوع متغير و نوع مقياس ، از تکنيک آماري t مستقل براي مقايسه دو جامعه استفاده شده است .
همچنين با انجام آزمون هاي مورد نظر محقق به اين نتيجه رسيده است که مابين ادراک مديران از شايستگي خود و ادراک کارمندان از شايستگي آنان تفاوت وجود دارد.
, & Zainuddin, Yuserrie (2009): The Effects Of Competency Based Career Development And Performance Management Practices On Service Quality: Some Evidence From Malaysian Public Organizations, International Review Of Business Research Papers, Volume 5, No 1, Pp 97- 112.
, (2008), Competencies in the 21st century, Journal of Management Development Vol. 27 No. 1, pp.
Dunphy Dexter, Turner Dennis and Crawford Michael, (1997), Organizational learning as the creation of corporate competencies, Journal of Management Development, Vol. 16 No. 4, pp.
Robbins Catherine J; Bradley Elizabeth H; Spicer Maryanne; Mecklenburg Gary A, (2001), Developing leadership in healthcare administration: A competency assessment tool, Journal of Healthcare Management; May/Jun; 46, 3.