چکیده:
ایـــن مقاله، بــه ویژگیهای کارآفرینی در بین دانشآموختگان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به ویژه رشتههای علوم انسانی پرداخته است. با توجه به اینکه پدیدۀ کارآفرینی در کشور از سوابق چندانی برخوردار نیست و هنوز در سطح ملی توجه جدی بدان نشده است، باید میدانهای کارآفرینی برای نسل جوان منتظر کار و اشتغال گشوده شود و آموزش و تربیت کارآفرینان به طور رسمی و غیررسمی در قالب دورههای دانشگاهی و غیردانشگاهی مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین، بررسی میزان توانایی و قابلیتهای دانشجویان و تربیت نسل کارآفرین امری ضروری است. در این مقاله، براساس نتایج پژوهشی نگارنده و تهیه و تدوین شده و جامعۀ آماری آن، مربوط به دستاندرکاران مطبوعات و نشریات کشور است و با تفکر و اندیشههای علوم انسانی همراه است؛ یعنی به این نکته توجه شده است که توسعۀ علوم انسانی از منظر کارآفرینی با دورههای آموزشی، مهارت فردی، انگیزۀ فردی و ریسکپذیری ارتباط مستقیم دارد.
خلاصه ماشینی:
«ماکس وبر»١معتقد است ، کوشش براي بهبود معاش يا اخلاق کار، نقش اصلي را در توسعۀ اقتصادي و صنعتي نظام سرمايه داري بازي ميکند و بين اخلاق پروتستاني و طرز زندگي آنان با پيشرفت اقتصـــادي رابطۀ مثبت و مستقيمي وجود دارد.
جدول (٧) توزيع بر حسب ويژگيهاي کارآفرينان و انگيزه هاي فردي (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) يافته هاي جدول (٧) نشان ميدهد که بين ويژگيهاي کارآفرينان و انگيزٔە فردي رابطۀ معناداري وجود دارد و همبستگيهاي به دست آمده حاکي از آن است که مقدار ١٨ درصد از ويژگيهاي کارآفرينان با انگيزه هاي فردي تبيين ميشود؛ بنابراين ، فرضيۀ چهارم مورد تأييد قرار گرفته است .
جدول (٨) توزيع بر حسب ويژگيهاي کارآفرينان و ريسک پذيري (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) يافته هاي جدول (٨) حاکي از آن است که بين ويژگيهاي کارآفرينان و ريسک پذيري رابطۀ معناداري وجود دارد و همبستگيهاي به دست آمده نشان ميدهد که حدود ١٣ درصد از ويژگيهاي کارآفرينان از سوي متغير مستقل ريسک پذيري تبيين ميشود؛ بنابراين ، فرضيۀ پنجم مورد تأييد قرار گرفته است .
جدول (١٠) توزيع بر حسب ويژگيهاي کارآفرينان و خلاقيت (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) يافته هاي جدول (١٠) نشان ميدهد که بين ويژگيهاي کارآفرينان و خلاقيت رابطۀ معنيداري وجود دارد و ضرايب همبستگي توافقي اسپرمن و پيرسون R حاکي از تبيين حدود ٢٠ درصدي از ويژگيهاي کارآفرينان با متغير مستقل «خلاقيت » است ؛ بنابراين ، فرضيۀ هفتم مورد تأييد قرار ميگيرد.