چکیده:
در این پژوهش، اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر گرایش هدف دانش آموزان پایه اول دوره متوسطه نشان داده می شود. نمونه پژوهش را 80 نفر دانش آموز دختر و پسر پایه اول دوره متوسطه تشکیل می دهند. نمونه پژوهش مورد نظر، از چهار گروه تشکیل شد که دو گروه آزمایشی دانش آموزان دختر و پسر پایه اول دوره متوسطه و دو گروه شاهد (گواه) از دانش آموزان دختر و پسر پایه اول دوره متوسطه شهرستان ماکو بود؛ و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای استفاده شد. ابتدا از بین دبیرستان های دختر و پسر هر کدام، یک دبیرستان انتخاب شد، و از دبیرستان های انتخاب شده چهار کلاس پایه اول که یک کلاس به عنوان گروه آزمایشی دانش آموزان دختر و یک کلاس به عنوان گروه آزمایشی دانش آموزان پسر پایه اول دوره متوسطه و یک کلاس به عنوان گروه شاهد (گواه) از دانش آموزان دختر و یک کلاس به عنوان گروه شاهد (گواه) از دانش آموزان پسر پایه اول دوره متوسطه انتخاب شد. و از هر کلاس به تعداد 20 نفر به عنوان نمونه در پژوهش حاضر در نظر گرفته شده است. پژوهش، بر حسب نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات آزمایشی و طرح این پژوهش از نوع طرح چهار گروهی است. داده ها با استفاده از پرسشنامه حالت فراشناختی، پرسشنامه معیارهای جهت گیری انگیزشی «نیکولز» و همکاران در موقعیت های پیش آزمون و پس آزمون جمع آوری شد. داده ها با استفاده از روش های آماری (MANCOVA و (ANCOVA تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر تکلیف درگیری دانش آموزان تاثیر دارد ولی بر خود درگیری و تکلیف گریزی تاثیر ندارد و اثر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر نوع گرایش هدف دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است. برای تبیین یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش، سؤال های مطرح شده در قالب تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر گرایش هدف مورد بحث قرار گرفته است و در نهایت محدودیت هایی مطرح شده است.
خلاصه ماشینی:
آيا آموزش راهبردهاي يادگيري (شناختي، فراشناختي) بر گرايش هدف (تکليف درگير، خوددرگير، تکليف گريز) دانش آموزان دختر و پسر پايۀ اول متوسطه تأثير ميگذارد؟ براي تحليل آماري داده هاي مربوط به اين سؤال و سؤال هاي ٢ و ٣ که متعاقبا مورد بررسي قرار خواهند گرفت ، يک تحليل کوواريانس چندمتغيري (MANCOVA) انجام شد.
٢. آيا آموزش راهبردهاي يادگيري (شناختي، فراشناختي) بر گرايش هدف (تکليف درگير، خوددرگير، تکليف گريز) دانش آموزان دختر پايۀ اول متوسطه تأثير ميگذارد؟ براي تحليل آماري داده هاي مربوط به اين فرضيه ، يک تحليل کوواريانس چندمتغيري (MANCOVA) انجام شد.
براي مقايسه و بررسي جهت تفاوت هاي معنيدار مذکور، ميانگين و انحراف معيار نمرات گرايش هدف (تکليف درگير، خوددرگير، تکليف گريز) دانش آموزان گروه هاي آزمايش و شاهد در جدول ٤-٤ نشان داده شده است .
٣. آيا آموزش راهبردهاي يادگيري (شناختي، فراشناختي) بر گرايش هدف (تکليف درگير، خوددرگير، تکليف گريز) دانش آموزان پسر پايۀ اول متوسطه تأثير ميگذارد؟ براي تحليل آماري داده هاي مربوط به اين فرضيه يک تحليل کوواريانس چند متغيري (MANCOVA) انجام شد.
اثربخشي آموزش راهبردهاي يادگيري (شناختي، فراشناختي) بر گرايش هدف (تکليف درگير، خوددرگير، تکليف گريز) دانش آموزان پسر پايۀ اول متوسطه ؛ آموزشي يافته هاي پژوهش نشان ميدهد که آموزش راهبردها اثر معناداري بر نمرات گرايش هدف (تکليف درگير، خوددرگير، تکليف گريز) دارد.
اين يافته ها حمايتي تجربي است براي نشان دادن اثربخشي آموزش راهبردهاي يادگيري (شناختي، فراشناختي) بر گرايش هدف (تکليف درگير، خوددرگير، تکليف گريز) دانش آموزان دختر و پسر.
Achievement goal in the classroom: Students, learning strategies and motivation processes.