چکیده:
ساز و کار ارزشیابی وسیلهای است که بدون استفاده از آن، فعالیتهای آموزشی صرفاً «رها کردن تیر در تاریکی» خواهد بود؛ در واقع، استفاده از آن، آگاهی از کژیها، کاستیها و نواقص نظام را به دنبال خواهد داشت. این سازوکار به دو صورت درونی و برونی انجام می گیرد. این تحقیق، از نوع کاربردی و روش تحقیق آن توصیفی ـ تحلیلی است و هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی درونی و برونی درون ـ دانشگاهی گروه آموزشی فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران است. در انجام آن، از ابزارهای کمی (پرسشنامه) و کیفی (مصاحبه و مشاهده) بهره گرفته شده است. جامعه مورد مطالعه شامل پنج زیرجامعه: مدیران گروه (فعلی و قبلی)، اعضای هیئت علمی (5 عضو)، دانشجویان(24 دانشجوی کارشناسیارشد و 11 دانشجوی دکترا)، دانشآموختگان (24 دانشآموخته با مدرک کارشناسیارشد و 16 دانشآموخته با مدرک دکترا) و کارفرمایان (25 کارفرما) است که با توجه به کوچک بودن جامعه مورد مطالعه و برای بررسی عمیق آن، سرشماری کامل انجام گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد، میزان مطلوبیت عوامل ششگانه مورد ارزیابی در هر دو مرحله با یکدیگر مطابقت دارند؛ بنابراین، ارزیابی برونی درون ـ دانشگاهی، نتایج ارزیابی درونی را تایید میکند.
خلاصه ماشینی:
ارزيابي دروني و بروني درون دانشگاهي گروه 1 آموزشي فلسفۀ تعليم و تربيت دانشگاه تهران دکتر عباس بازرگان * محسن رحيمي** رضا محمدي*** چکيده ساز و کار ارزشيابي وسيله اي است که بدون استفاده از آن ، فعاليت هاي آموزشي صرفا «رها کردن تير در تاريکي» خواهد بود؛ در واقع ، استفاده از آن ، آگاهي از کژيها، کاستيها و نواقص نظام را به دنبال خواهد داشت .
تجربۀ ارزيابي کيفيت در آموزش عالي ايران در ايران ارزيابي کيفيت دانشگاهي، به مفهوم جديد، امري است که از سال ١٣٧٥ با اجراي طرح پيش پژوهش ارزيابي دروني در گروه هاي آموزش پزشکي مورد توجه قرار گرفته است و از سال ١٣٧٩، اين رويکرد در گروه هاي آموزشي غير پزشکي تا امروز دنبال شده است (بازرگان و همکاران ، ١٣٧٩)، اما استفاده از رويکرد ارزيابي بيروني بعد از ارزيابي دروني، و به منظور اعتباربخشيدن به نتايج آن ، سابقۀ کمي دارد و تنها در چند طرح تحقيق براي تدوين رساله هاي تحصيلي صورت پذيرفته است .
براي ارزيابي دروني گروه فلسفۀ تعليم و تربيت نيز مشکلات يادشده مورد توجه قرار گرفت و کميتۀ ارزيابي دروني با بررسي دقيق آيين نامه ها، بخش نامه ها و دستورالعمل هاي آموزشي و پژوهشي دانشکدة روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران اقدام به تصريح اهداف و رسالت ها کرد.
Proceedings of the First Global Forum in International Quality Assurance Accreditation and the Recognition of Qualification in Higher Education, UNESCO, Paris: 17-18 Oct. Bazargan, A.