چکیده:
اعضای هیئت علمی به عنوان رکن اساسی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و به عنوان بازوی اجرایی رسالت سه گانه دانشگاه ها (آموزش، تحقیق و ارائه خدمات) محسوب می شوند و توجه به آنان به منزله توجه به سرمایه انسانی در آموزش عالی و در راستای محقق شدن این رسالت است. برای نگهداشت اعضای هیئت علمی، در نظر گرفتن برنامه بهسازی به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های دانشگاهی به حساب می آید. هدف اصلی این پژوهش، شناخت ابعاد مختلف بهسازی اعضای هیئت علمی است. با توجه به بدیع بودن موضوع بهسازی هیئت علمی در ایران و فقر منابع علمی و پژوهشی در این زمینه، روش پژوهش از نوع روش مطالعه اسنادی است. محققان با استفاده از منابع معتبر علمی منتشرشده در پایگاه های اطلاع رسانی، سعی در معرفی این موضوع و ارائه الگوی مفهومی در رابطه با بهسازی هیئت علمی می کنند. یافته های تحقیق که از تحلیل و طبقه بندی اطلاعات گردآوری شده به دست آمده است، نشان می دهد برای شناخت بهسازی هیئت علمی می توان حداقل به سه وجه یا سه بعد توجه کرد که عبارت اند از: بعد بهسازی حرفه ای، بعد بهسازی سازمانی و بعد بهسازی فردی. نتیجه اینکه برای درک بهتر موضوع بهسازی هیئت علمی شناخت عوامل تشکیل دهنده آن ضروری است. برای دستیابی به این مهم، تحلیلی از جایگاه اعضای هیئت علمی در مقام شغل و حرفه، موقعیت سازمانی و در نهایت ویژگی های فردی می تواند شناخت نسبتاً جامعی را فراهم آورد که این شناخت در قالب الگوی مفهومی ارائه می شود.
خلاصه ماشینی:
برنامه هاي بهسازي اعضاي هيئت علمي به عنوان بخشي از برنامه هاي دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي بوده و داراي جايگاه خاصي است و توجه به آن به منزلۀ توسعۀ سرمايۀ انساني تلقي ميشود.
1 Professional and Organizational Development Network in Higher Education/ POD بهسازي اعضاي هيئت علمي به عنوان يکي از راه هاي ايجاد و نگهداري سرمايۀ انساني در دانشگاه ها و مراکز آموزشي و پژوهش تلقي ميشود و حرفه ايگرايي علمي يا دانشگاهي ١ در دانشگاه ها به عنوان يک موضوع جدي در نظر گرفته شده و با اهميت جلوه ميکند (گاف و گاف ، ١٩٧٨).
براي تحقق اين مهم ، دانشگاه ها و مراکز دانشگاهي اغلب به طراحي برنامه هاي بهسازي اقدام ميکنند و براي اعضاي هيئت علمي خود در ابعاد مختلف که در بخش بعد بدان اشاره خواهد شد، به اجراي برنامه هايي ميپردازند.
اين عوامل در نمودار (٢) به صورت شماتيک نشان داده شده است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) بعد سوم : بهسازي فردي بهسازي فردي به عواملي اشاره دارد که مرتبط با ويژگيهاي فردي اعضاي هيئت علمي است و برنامه هاي بهسازي بايد به آنها توجه کند.
Faculty Development in the University Setting: Perspectives and Practices.
A Study of Faculty Development Programs in American Association of Bible, Colleges Member Intuitions.
Professional faculty development practices used in two-year postsecondary educational institutions.
C. : The George Washington University, Graduate School of Education and Human Development, Vol. 95, No. 8, 61-71.