چکیده:
مقاله حاضر، ضمن تعیین نرخ بازده اقتصادی فردی و اجتماعی دوره دکترا با توجه به افزایش دستمزد اعضای هیئت علمی در سال 1385 به بررسی اثر این افزایش بر بازدهی آموزشی پرداخته است. بدین منظور، با توجه به داده ها و آمارهای رسمی کشور در مورد حقوق اعضای هیئت علمی که بر اساس مصوبات سالانه هیئت امنای مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استخراج شده است، از دو روش تحلیل هزینه ـ فایده و روش معادله مینسر بر اساس مدل ریاضی هزینه ـ فایده، پانل دیتا به طور جداگانه و از نرم افزارهای «Eviews»، «Matlab» استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که اولاً با توجه به روش تحلیل هزینه ـ فایده، به رغم افزایش حقوق اعضای هیئت علمی و برقراری حق ویژه بر حقوق ایشان، نرخ بازدهی فردی و اجتماعی دوره دکترا منفی است و نیز با توجه به روش مینسر به رغم افزایش حقوق حق ویژه در سال 1385، نرخ بازدهی داخلی آموزشی برای اعضای هیئت علمی منفی است. بر این اساس، یافته های تحقیق حاکی است که هزینه فرصتی که فرد و جامعه برای تحصیل دوره های دکترا متحمل می شود، در قبال فایده های آن بسیار بالاست و این مسئله در امر سیاستگذاری دولت در زمینه تربیت نیرو و چگونگی پرداخت دستمزد تاثیرگذار است
خلاصه ماشینی:
تعيين نرخ بازدهي اقتصادي فردي و اجتماعي سرمايه گذاري در دوره هاي تحصيلات تکميلي 1 با توجه به افزايش دستمزد اعضاي هيئت علمي دکتر فرخنده جبل عاملي * دکتر سهيلا بيريا** چکيده مقالۀ حاضر، ضمن تعيين نرخ بازدة اقتصادي فردي و اجتماعي دورة دکترا با توجه به افزايش دستمزد اعضاي هيئت علمي در سال ١٣٨٥ به بررسي اثر اين افزايش بر بازدهي آموزشي پرداخته است .
نتايج حاصل از تحقيق نشان ميدهد که اولا با توجه به روش تحليل هزينه فايده ، به رغم افزايش حقوق اعضاي هيئت علمي و برقراري حق ويژه بر حقوق ايشان ، نرخ بازدهي فردي و اجتماعي دورة دکترا منفي است و نيز با توجه به روش مينسر به رغم افزايش حقوق حق ويژه در سال ١٣٨٥، نرخ بازدهي داخلي آموزشي براي اعضاي هيئت علمي منفي است .
منفي بودن نرخ بازدهي اقتصادي فردي و اجتماعي دورة دکترا نشان ميدهد که به رغم افزايش دستمزد، اولا هزينۀ فرصت از دست رفته بالاست و افزون بر اين ، مقدار هزينه اي که جامعه در قبال سرمايه گذاري دورة تحصيلي مذکور متقبل ميشود، در مقابل فايده هاي آن بسيار زياد است .
Bjorklund, Andres & Kfelistron, Christian (June 2112) 2.
Bjorklund, Andres & Kfelistron, Christian (June 2112) 2.
1. Pooling Least Square نتيجه گيري در اين پژوهش ، ضمن تعيين نرخ بازدهي اقتصادي و اجتماعي سرمايه گذاري در دورة دکترا با توجه به افزايش حقوق پس از اتمام تحصيلات ، به بررسي اثر اين افزايش (حقوق اعضاي هيئت علمي دانشگاه ) بر بازدهي آموزشي، با استفاده از دو روش تحليل هزينه فايده و روش معادلۀ مينسر پرداخته شده است .