چکیده:
رسانه ها به عنوان مهم ترین منبع کسب اطلاعات انسان امروزی مطرح اند و نقش خطیری در شکل دادن به پندارهای افراد درباره جهان پیرامونی شان دارند؛ به گونه ای که با ارائه اطلاعات گوناگون به مخاطبان، دانش و نگرش آنها را تحت تاثیر قرار می دهند و موضوع آثار رسانه های همگانی با تاکید بر رسانه های جدید، از مهم ترین مسائل مورد توجه آنان است. باتوجه به افزایش ضریب نفوذ شبکه های ماهواره ای و اینترنت در جامعه و قرار گرفتن قشر عظیمی از جامعه در معرض آسیب های ناشی از آن، در این مقاله تلاش می شود براساس روش توصیفی-تحلیلی برآورد وضعیت مصرف رسانه ای جدید در ایران بررسی شود و با عنایت به بهره گیری از قوت های نظریه مختار ساخت یابی گیدنز و توجه ویژه به بسترهای داخلی و عوامل کارگزاری خارجی نفوذ فرهنگی، نفوذ فکری و فرهنگی و مشکلات امنیتی آن با تاکید بر مصرف رسانه ای مورد تبیین قرار گیرد. نتایج حاصل از این پژوهش عبارت است از تبیین مشکلات اساسی و بروز اشکال جدیدی از تهدیدها در فضای امنیت ملی کشور که تداوم آن می تواند منجر به تغییر رفتار عمومی جامعه و نوعی ملت سازی جدید مبتنی بر آرمان ها و ارزش های نظام سلطه و بروز تعارض بنیادین و مشکلات امنیتی و شکل گیری اعتراضات اجتماعی و شورش های اجتماعی و فتنه های عمیق شود.
خلاصه ماشینی:
نفوذ فکري و فرهنگي و چالش هاي امنيتي پيش رو با تأکيد بر مصرف رسانه اي نوين در کشور علي حمزه پور١ تاريخ دريافت : ١٣٩٦/٣/١٠ تاريخ پذيرش نهايي : ١٣٩٦/٥/٢٧ فصلنامه آفاق امنيت / سال دهم / شماره سي و پنجم - تابستان ١٣٩٦ چکيده رسانه ها به عنوان مهم ترين منبع کسب اطلاعات انسان امروزي مطرح اند و نقش خطيري در شکل دادن به پندارهاي افراد دربارٔە جهان پيراموني شان دارند؛ به گونه اي که با ارائۀ اطلاعات گوناگون به مخاطبان ، دانش و نگرش آنها را تحت تأثير قرار مي دهند و موضوع آثار رسانه هاي همگاني با تأکيد بر رسانه هاي جديد، از مهم ترين مسائل مورد توجه آنان است .
باتوجه به افزايش ضريب نفوذ شبکه هاي ماهواره اي و اينترنت در جامعه و قرار گرفتن قشر عظيمي از جامعه در معرض آسيب هاي ناشي از آن ، در اين مقاله تلاش مي شود براساس روش توصيفي -تحليلي برآورد وضعيت مصرف رسانه اي جديد در ايران بررسي شود و با عنايت به بهره گيري از قوت هاي نظريۀ مختار ساخت يابي گيدنز و توجه ويژه به بسترهاي داخلي و عوامل کارگزاري خارجي نفوذ فرهنگي، نفوذ فکري و فرهنگي و مشکلات امنيتي آن با تأکيد بر مصرف رسانه اي مورد تبيين قرار گيرد.