چکیده:
امروزه از گردشگری به عنوان صنعت گردشگری یاد می شود، که نقش مهمی در توسعه اقتصادی جوامع انسانی را دارد.گسترش صنعت گردشگری به عنوان فعالیتی است که تقریبا بر تمام شاخص های کلان اقتصادی اثر می گذارد. درعصر حاضر با توجه به مقوله جهانی شدن اکثر کشورها و شهرها به دنبال انجام برنامه ریزی مناسب جهت بهبود جایگاه رقابتی خود و به دنبال آن افزایش کیفیت زندگی اجتماعی خود می باشند. این پژوهش با هدف توسعه گردشگری در استان ایلام با استفاده از مدل برنامه ریزی راهبردی، استراتژیک Meta-SWOT انجام شده است. روش این پژوهش توصیفی –تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. روش جمع آوری داده اسنادی، پیمایشی می باشد. جامعه آماری آن شامل 25 نفر از کارشناسان و صاحب نظران حوزه گردشگری می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از مدل Meta-SWOT استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که مهم ترین عامل در سطح کلان برای توسعه گردشگری استان ایلام ثبات سیاسی می باشد و مهم ترین راهبرد برای توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام در رقابت با رقبای منطقه ای خود تردد زوار عتبات عالیات و همچنین اکو توریسم می باشد از جمله عوامل تاثیر گذار دیگر تقویت و توسعه زیر ساخت ها می باشد.
خلاصه ماشینی:
بنابرین در پژوهش حاضر، با بکارگیری فراینده برنامه ریزی راهبری متاسوات در صدد دست یابی به اهداف ذیل می باشیم : ١- موقعیت گردشگری استان ایلام نسبت به رقبای منطقه ای با ترسیم نقشه رقابتی مشخص شود ٢- شناسایی مهم ترین منابع و قابلیت های استان ایلام که دارای ویژگی نادر بودن ، تقلید ناپذیر بودن ، تکرار نشدنی و غیر قابل جایگزین هستند ٣- مشخص کردن عوامل کلان محیطی که بیشترین میزان تاثیرگذاری را بر گردشگری ایلام دارند ٤- ترسیم نقشه راهبردی تناسبی که نشان دهنده میزان تناسب راهبردی بین منابع و پتانسیل های گردشگری استان ایلام با عوامل کلان محیطی و اهداف تعیین شده در چشم اندازه گردشگری تعیین شده است مبانی نظری تحقیق گردشگری در حال حاضر به بزرگ ترین صنعت بخش خدمات تبدیل شده است و از نظر پراکندگی، به عنوان صنعت اول دنیا محسوب می گردد.
جدول ٣: مقایسه استان ایلام با رقبای خود از نظر عوامل موثر در توسعه گردشگری به تصویر صفحه مراجعه شود به تصویر صفحه مراجعه شود نقشه رقابتی در این بخش با توجه به مقایسه انجام گرفته در مراحل پیشین و نتایج به دست آمده ، نمودار زیر ترسیم گردیده است ، به این ترتیب که از نظر تعداد گردشگری استان کرمانشاه با وزن ٣/٥ بزرگ ترین رقیب در منطقه برای استان های مورد مطالعه می باشد و استان خوزستان با ٣ و استان لرستان ٢/٧، استان کردستان با وزن ٢/٦ و استان همدان با وزن ٢/٥ به ترتیب رقبای بعدی ما به شمار می روند.
جدول ٥: عوامل محیطی موثر خارج از کنترل در برنامه ریزی راهبردی گردشگری استان ایلام به تصویر صفحه مراجعه شود سنجش تناسب راهبری از آنجا که این مدل در پی توسعه مدل SWOT و تلاش برای ترکیب آن با یک ابزار پشتیبان تصمیم گیری است .