چکیده:
در پی تکذیب و انکار قوای ذهنی و.عقلانی افریقاییان توسط انسانشناسان» قومنگاران» جامعهشناسان
و دانشمندان دینی در اروپای قدیم» از طریق به اصطلاح «تحقیقات نظری در باب انسانهای اولیه».
بسیاری از دانشوران و پژوهشگران افریقایی به ویژه در حوزه فلسفه به پا خاستند تا برای مقولهبندی
فلسفهای منمایز برای مردم خودشان دست و پنجه نرم کنند و بدنامی و سیاهی ذهنی و عقلانی
افریقاییها را به چالش کشانند؛ هرچند. به دلیل این سرکشیها که توسط تمدن جدید مطرح شده بود
مخالفتهایی درباره کانون و محتوای فلسفه آفریقایی برانگیخته شد. این مقاله پیشزمینههایی را بررسی
میکند که در آن چالشهای داشتن تعریفی زیستپذیر و ماندنی از فلسفه افریقایی مطرح است. حاصل
بحث آنگه فلسفه افریقایی میبایست صفات و ویژگیهای خود فلسفه, همچون تامل, تحلیل مفپهومی و
نقد را دار باشد. اما فراتر از همه اینهاء ان خصوصیات میبایست در راه نیازها و روش زندگی خود مردم
افریقا به کار رودء تا شاید به حاظ جغرافپایی محدود و محصور نشود.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله پیشزمینههایی را بررسیمیکند که در آن چالشهای داشتن تعریفی زیستپذیر و ماندنی از فلسفه افریقایی مطرح است.
oohay@41ibala خلاصه فارسی مقالات انگلیسی (stcartsbA hsilgnE fo noitalsnarT naisreP) قوق و احتمالات فلسفه تاریخ حسین کلباسی اشتری* {IBفلسفه تاریخ یکی از اصطلاحات خاص دوره جدید و عصر روشنگری است که در فضای فلسفی-علمیقرن هجدههم به ظهور رسیده است.
پرسشی که در این رهیافت پیش میآید این است که چگونه میتوانچنین معنایی از تاریخ را به سنتهای دیگر(غیر غربی)و حتی تحولات جاری اطلاق کرد؟و آیا امکانتعریف نوع دیگر از فلسفه تاریخ وجود دارد یا خیر؟IB} اژگان کلیدی: {VKفلسفه تاریخ،خودبنیادی عقل،روشنگری،تاریخانگاری،آیندهانگاری.
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی.
schi@irathsakh قل سرخ و حقوق سبز:انسانشناسی اشراقی و حقوق بشر عباس منوچهری* {IBمقوله«حقوق بشر»دربردارنده دو مفهوم«انسان»و«حق»،و نیز نسبت و ارتباط میان این دو است؛هرچند این ارتباط به بسیاری از جزئیات نظری و فلسفی هم وابسته است.
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس."