چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مفاهیم در قالب داستان از طریق چندرسانهای آموزشی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به درس علوم در دانشآموزان است. روش انجام پژوهش، نیمهآزمایشی و طرح آن به صورت، پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش، 432 نفر از دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهرستان فراهان در سال تحصیلی 96-1395 بودند. حجم نمونه 34 نفر (17 نفر گروه کنترل و 17 نفر گروه آزمایش) بود که به صورت نمونهگیری در دسترس برگزیده شدند. جهت گردآوری دادهها از آزمون محققساخته پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه نگرش به درس علوم استفاده شد. از گروههای آزمایش و کنترل، آزمون پیشرفت تحصیلی با موضوع زیستگاه و آزمون نگرش به درس گرفته شد، سپس متغیر مستقل که شیوه داستانگویی در چندرسانهای آموزشی بود توسط پژوهشگر بر روی گروه آزمایش اجرا گردید و چندرسانهای ارایه شده به گروه کنترل از نفوذ عامل داستان محفوظ نگه داشته شد. سپس، مجدداً از دو گروه آزمایش و کنترل، آزمون پیشرفت تحصیلی و نگرش گرفته شد. بعد از جمعآوری دادهها، از شاخصهای توصیفی و در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده از پژوهش بیانگر آن است که شیوه داستانگویی در چندرسانهای بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تأثیر معناداری نداشت؛ ولی، در نگرش آنها تأثیر مثبتی داشته است.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش زارع حیدرآبادی (Zare HeydarAbadi, 2010) با عنوان «تأثیر شیوه تدریس داستانگویی همراه با پویانمایی بر یادگیری مفهوم ضرب پایه چهارم ابتدایی»، نشان داد که میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی که در گروه آزمایش با شیوه تدریس داستانگویی همراه با پویانمایی آموزش دیدهاند، نسبت به دانشآموزانی که با روش سنتی آموزش دیدهاند، بالاتر است و تفاوت معناداری بین پیشرفت تحصیلی آنها وجود دارد.
آراستی، قدوسی و باقری (Arasti, Ghodosi & Bagheri, 2017) در پژوهش خود تأثیر داستانسرایی بر نگرش کارآفرینانه دانشآموزان پایه چهارم و پنجم را مورد بررسی قرار دادند.
آیا آموزش با شیوه داستانگویی از طریق چندرسانهای آموزشی بر نگرش دانشآموزان نسبت به درس علوم تأثیر دارد؟ روش پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود.
سؤال پژوهشی نخست: آیا آموزش با شیوه داستانگویی از طریق چندرسانهای آموزشی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان تأثیر دارد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 1.
سؤال پژوهشی دوم: آیا آموزش با شیوه داستانگویی از طریق چندرسانهای آموزشی بر نگرش دانشآموزان نسبت به درس علوم تأثیر دارد؟ جدول 3.
در نتیجه، آموزش با شیوه داستانگویی از طریق چندرسانهای بر نگرش دانشآموزان تأثیر معنادار دارد و فرضیه مورد تأیید قرار گرفت.
بحث و نتیجهگیری هدف این پژوهش بررسی تأثیر روش داستانگویی در چندرسانهای علوم بر پیشرفت تحصیلی و نگرش دانشآموزان چهارم ابتدایی بود.
فرضیه دوم این پژوهش بررسی تأثیر آموزش با شیوه داستانگویی از طریق چندرسانهای بر نگرش دانشآموزان نسبت به درس علوم بود.
The effect of entrepreneurship education through storytelling on entrepreneurial attitudes of primary school students.