چکیده:
پژوهش حاضر، با هـدف مطالعه تاثیر نرمافزار محتواساز بر میزان یادگیری و یادداری انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش شبه آزمایشی بود. جـامعه آماری شامل دانشآموزان پایه ششم شهرستان بلده بود و روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. درس مورد نظر کار و فناوری بود که دو کلاس از میان آنها به عنوان گروه گواه (25 نفر) و آزمایش (25 نفر) انتخاب شدند. در هر دو گروه، یک پیشآزمون یکسان اجرا شد و پس از اطمینان از همسان بودن دو گـروه؛ به گروه آزمایش با استفاده از نرمافزار محتواساز، و به دانشآموزان گروه شاهد با روشهای آموزش سنتی (بدون استفاده از نرمافزار محتواساز) آموزش داده شد. و در پایان آموزش، سپس در هر دو گروه دو پسآزمون یادگیری و یادداری به اجرا درآمد. برای جمعآوری دادهها از سوالات معلم ساخته استفاده شده است که روایی آزمون با اعمال نظر متخصصان تایید شد و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ 89/0 به دست آمد. به منظور بررسی فرضیههای پژوهش از آزمونهای tو ANOVA استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش نشان داد که بهکارگیری نرمافزار محتواساز در آموزش موثرتر از روش سنتی موجود در مدارس میباشد. به بیان دیگر، بین آموزش از طریق نرمافزار محتواساز و آموزش به روش سنتی تفاوت معنیداری وجود دارد. لذا، با استفاده از آموزش به سبک نرمافزاری میتوان تاثیرات مثبتتری بر یادگیری و یادداری دانشآموزان ایجاد نمود.
خلاصه ماشینی:
به هر حال، با توجه به لزوم بهرهگیری از نرمافزارهای آموزشی در جهان فعلی، این پژوهش قصد دارد دریاید که آیا آموزش توسط نرمافزار انتخاب شده که نرمافزار نگارا است، میتواند نسبت به روش سنتی تأثیر مثبتتری بر یادگیری و یادداری دانشآموزان در درس کار و فناوری داشته باشد یا نه؟ علت انتخاب درس کار و فناوری نیز به خاطر اهمیت آن در یادگیری اصیل و توجه ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن میباشد.
بر اساس مطالب بیان شده و هدف پژوهش، میتوان فرضیههای زیر را به عنوان فرضیههای پژوهش بیان نمود: فرضیه اول پژوهش: بین میزان یادگیری دانشآموزان در درس کار و فناوری از طریق نرمافزار نـگارا نسبت به تدریس روش سنتی تفاوت وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با تــوجه به اطلاعات جدول 4، ملاحظه میشود، اختلاف میانگین نمرات پسآزمون 2 بین دو گــروه (کنترل و آزمایش) 60/1 است و برای قضاوت معنیداری این اختلاف، چون سطح معنیداری (04/0) کـوچکتر از سطح معنیداری 05/0 میباشد؛ بنابراین فرض صفر رد شده و فرض پژوهش با 95 درصد اطمینان پذیرفته میشود و میتوان قضاوت کرد تفاوت میانگین نمرات پسآزمون دوم در دو گروه (کنترل و آزمایش) معنادار بـوده و استفاده از نرمافزار نگارا بر میزان یادداری درس کار و فناوری نسبت به روش سنتی تفاوت معنی معنیدار وجود دارد و تأثیر بیشتری داشته است.
نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از نرمافزار محتواساز نگارا در یادگیری و یادداری درس کار و فناوری پایه ششم مؤثر بوده است.