چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از بازیهای رایانهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم پایه ریاضی شامل مفاهیم: طبقهبندی، ردیف کردن، نگهداری ذهنی، تشخیص شباهتها و تفاوتها و هندسه در کودکان دورهی پیش از دبستان شهر کرمان، در سال 1396 بوده است.روش: برای این منظور با استفاده از نمونهگیری غیر احتمالی (در دسترس) به انتخاب نمونه آماری با حجم 44 نفر دانشآموز پیشدبستانی پرداخته شد. جهت جمعآوری اطلاعات از آزمون سنجش مهارتهای پایه ریاضی کودکان استفاده شد. این پژوهش در چهار مرحله اجرا شد، در مرحلهی اول با استفاده از آزمون سنجش ریاضی پیشآزمون بر روی هر دو گروه(آزمایش و کنترل) به عمل آمد، در مرحلهی دوم، گروه آزمایش به مدت 2 ماه و هفتهای 2 جلسه با استفاده از بازیهای رایانهای آموزشی طراحی شده مورد آموزش قرار گرفتند و در مرحلهی سوم پس آزمون به عمل آمد و در مرحله چهارم آزمون پیگیری گرفته شد و نمرات هر کودک به تفکیک هر مولفه ثبت گردید. سپس با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر، دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج مرتبط با هر مهارت به صورت مستقل نشان دادند که انجام بازیهای رایانهای بر افزیش مهارتهای طبقهبندی، ردیف کردن و نگهداری ذهنی موثر بوده ولی این تاثیر در مورد مهارتهای هندسه و تشخیص شباهتها و تفاوتها پایدار نبوده است.<نتایج: نتایج حاصل از تحلیلها نشان دادند استفاده از بازیهای رایانهای به طور کلی بر افزایش میزان مهارتهای پایه ریاضی موثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
مقایسههای زوجی با تعدیل بونفرونی برای متغیر مفاهیم پایه ریاضی (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال ویژه اول: آیا انجام بازیهای رایانهای آموزشی بر میزان یادگیری مهارت طبقهبندی در کودکان پیشدبستانی تأثیر دارد؟ با توجه به اینکه آماره Box’s M برای آزمون همگنی ماتریس کوواریانس به لحاظ آماری معنادار نیست (444/0P=)، لذا مفروضه ماتریس کوواریانس برقرار است و در نتیجه، در جدول آزمون چند متغییره (جدول 4)، آزمون چند متغیره لامبدای ویلکس<FootNote No="28" Text=" Wilks Lambda"/> گزارش میشود.
مقایسههای زوجی با تعدیل بونفرونی برای متغیر هندسه (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال ویژه چهارم تحقیق: آیا انجام بازیهای رایانهای آموزشی بر میزان یادگیری مهارت تشخیص شباهتها و تفاوتها در کودکان پیشدبستانی تأثیر دارد؟ با توجه به اینکه آماره Box’s M برای آزمون همگنی ماتریس کوواریانس به لحاظ آماری معنادار است (002/0P=)، لذا مفروضه ماتریس کوواریانس برقرار نیست و در نتیجه در جدول آزمون چند متغییره (جدول 13)، اثرپیلایی گزارش میشود.
مقایسههای زوجی با تعدیل بونفرونی برای متغیر تشخیص شباهتها و تفاوتها (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال ویژه پنجم تحقیق: آیا انجام بازیهای رایانهای آموزشی بر میزان یادگیری مهارت ردیف کردن در کودکان پیشدبستانی تأثیر دارد؟ با توجه به اینکه آماره Box’s M برای آزمون همگنی ماتریس کوواریانس به لحاظ آماری معنادار نیست (083/0P=)، لذا مفروضه ماتریس کوواریانس برقرار است و در نتیجه، در جدول آزمون چند متغییره (جدول 16)، آزمون چند متغیره لامبدای ویلکس گزارش میشود.