چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫـﺪف ﺑﺮرﺳـﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ درﺳـﯽ ﺗﺮﺑﯿـﺖ ﺟﻨﺴﯽ در دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ اﻧﺠﺎمﺷﺪه اﺳـﺖ. روش ﭘـﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿـﺮ روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ از ﻧﻮع اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ اﺳﺖ. در ﻣﺮﺣﻠﻪ اول دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺑﻪ ﺷـﯿﻮه ﭘﺪﯾﺪارﺷﻨﺎﺳـﯽ ﺑﺮرﺳـﯽ و درﻧﻬﺎﯾـﺖ وﯾﮋﮔـﯽ ﻣﻄﻠﻮب در ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﭼﻬﺎرﮔﺎﻧـﻪ اﺳـﺘﺨﺮاج ﮔﺮدﯾـﺪ. در ﻣﺮﺣﻠـﻪ دوم روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ از ﻧﻮع ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌـﻪ آﻣـﺎری ﺑﺨـﺶ اول ﺷﺎﻣﻞ اﺳﺎﺗﯿﺪ و اﻋﻀـﺎی ﻫﯿﺌـﺖﻋﻠﻤﯽ ﻋﻠـﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘـﯽ و روان-ﺷﻨﺎﺳﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، اراک، ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﺋﯽ و ﺑﻮﻋﻠﯽﺳﯿﻨﺎ ﻫﻤﺪان و ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺟﻨﺴﯽ در ﺳﻄﺢ اﺳﺘﺎن ﻫﻤﺪان اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺑﺎ 17 ﻧﻔﺮ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺷﺪ و ﮐﺎر ﺗﺎ اﺷﺒﺎع ﻧﻈﺮی ﭘﯿﺶ رﻓﺖ. اﺑﺰار ﻣﻮرداﺳﺘﻔﺎده ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻧﯿﻤﻪﺳـﺎﺧﺘﺎرﯾﺎﻓﺘﻪ ﺑـﺎ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺑﺨـﺶ دوم ﺷـﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿـﻪ ﻣﻌﻠﻤـﺎن دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ اﺳﺘﺎن ﻫﻤﺪان در ﺳﺎل 95 اﺳﺖ ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن آنﻫـﺎ ﺑـﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷـﻪای ﭼﻨﺪﻣﺮﺣﻠـﻪای، 350 ﻧﻔـﺮ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. اﺑـﺰار ﺟﻤـﻊ آوری دادهﻫـﺎ ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﮐﻪ روا و ﭘﺎﯾﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ درﺳـﯽ ﺑـﻮد. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪوﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از آزﻣﻮن t و ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳـﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸـﺎن ﻣﯽدﻫـﺪ ﮐـﻪ وﺿـﻌﯿﺖ ﺗﺮﺑﯿـﺖ ﺟﻨﺴﯽ در ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ درﺳـﯽ داﻧﺶآﻣـﻮزان ﭼﻨـﺪان ﻣﻄﻠـﻮب ﻧﯿﺴـﺖ، ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎ در ﻋﻨﺼﺮ اﻫﺪاف ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ ﺑﻌﺪ ﺷـﻨﺎﺧﺘﯽ و در ﺣـﺪ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﻣﺘﻮﺳﻂ اﺳﺖ ﮐﻪ در آن ﺑﻌﺪ ﻋﺎﻃﻔﯽ و ﻣﻬﺎرﺗﯽ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﻨﺴﯽ ﮐﻤﺘﺮ ﻣﻮردﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. در ﻋﻨﺼﺮ ﻣﺤﺘﻮا اﯾﻨﮑﻪ ﻣﺤﺘـﻮای ﺑﺴﯿﺎر اﻧﺪک و ﻧﺎﭼﯿﺰ ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻪ اﺳﺖ ﻓﺮﺻﺖ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑـﺮای ﺗﺮﺑﯿـﺖ ﺟﻨﺴـﯽ داﻧﺶآﻣـﻮزان ﻓـﺮاﻫﻢ آورد و ﻧﯿـﺎز ﺑـﻪ ﺗﻮﺟـﻪ ﻣﻀــﺎﻋﻒ و ﺑــﺎزﻧﮕﺮی ﺟــﺪی دارد و ﺑﻪﺗﻨﺎﺳــﺐ آن، روشﻫــﺎی آﻣﻮزﺷــﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ارزﺷﯿﺎﺑﯽ ﻫﻢ ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﮐﺎﺳـﺘﯽ و ﺿـﻌﻒ ﻣﺤﺘـﻮای آﻣﻮزﺷــﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧــﺪ ﭼﻨــﺪان ﻣــﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷــﺪ. ﺑــﻪﻃﻮرﮐﻠﯽ ﻧﺘــﺎﯾﺞ ﺑﻪدﺳﺖآﻣﺪه ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﻣﻨﺴﺠﻢ و ﻣﻨﻄﻘـﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺟﻨﺴﯽ وﺟﻮد ﻧﺪارد.